BIBLIOGRAPHIC REVIEW WITH META ANALYSIS: GENDER STEREOTYPES IN MATHEMATICAL PERFORMANCE
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMEste recurso está restringido
Metadatos
Título
BIBLIOGRAPHIC REVIEW WITH META ANALYSIS: GENDER STEREOTYPES IN MATHEMATICAL PERFORMANCEAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Sanchis Segura, Carla; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i PsicobiologiaFecha de publicación
2020-07-07Editor
Universitat Jaume IResumen
This study arises with the aim of analyzing, through a bibliographic review with
meta-analysis, a total of ten previous studies on gender stereotypes in mathematics.
When a person belongs to a group that can be ... [+]
This study arises with the aim of analyzing, through a bibliographic review with
meta-analysis, a total of ten previous studies on gender stereotypes in mathematics.
When a person belongs to a group that can be judged negatively (a woman who
undergoes a performance test in mathematics), their behaviors will be aimed at
confirming the stereotype. This curious phenomenon is known as the "Stereotype
Threat". This can reduce the performance of the stereotyped group, women in this
case, and improve that of the favored subjects (men). Data from a total of 906
previous women were compared, using the Cohen's D value, in order to obtain a
global vision of how the type of reactivation of the mathematical stereotype (explicit /
implicit) can provoke biases in women. in their performance; as well as analyzing
possible moderators that could be influencing, such as the type of evaluation (mixed
/ women only) and the type of studies (STEM / psychology). Contrary to what was
predicted, no significant differences were found in the performance of women who
were induced to reactivate the stereotype, both implicit and explicit, compared to the
control group. In the type of evaluation (mixed / women only), no significant
differences in performance were found when women in threatening condition were
compared with those in the control group, showing similar results. On the other hand,
differences in performance were observed when the studies were related to STEM,
slightly improving the performance of women in the threatening condition compared
to the control group. However, this positive effect effect of the group under threat of
stereotype was not observed when the studies were of psychology and, therefore,
performance did not differ between women in the experimental and control group. [-]
Este estudio surge con el objetivo de analizar, a través de una revisión bibliográfica
con metaanálisis, un total de diez estudios previos sobre estereotipos de género en
las matemáticas. Cuando una persona pertenece ... [+]
Este estudio surge con el objetivo de analizar, a través de una revisión bibliográfica
con metaanálisis, un total de diez estudios previos sobre estereotipos de género en
las matemáticas. Cuando una persona pertenece a un grupo que puede ser juzgado
negativamente (una mujer que que se somete a una prueba de rendimiento en
matemáticas), sus conductas irán encaminadas a confirmar el estereotipo. A este
curioso fenómeno se le conoce como “Amenaza de estereotipo”. Este puede
mermar el desempeño del grupo estereotipado, mujeres en este caso, y mejorar el
de los sujetos favorecidos (hombres). Los datos de un total de 906 mujeres previos
fueron comparados, a través del valor de la D de Cohen, con el fin de obtener una
visión global de cómo el tipo de reactivación del estereotipo matemático ( explícito/
implícito ) puede provocar en las mujeres sesgos en su rendimiento; así como
analizar posibles moderadores que podrían estar influyendo, como el tipo de
evaluación ( mixta/ solo mujeres ) y el tipo de estudios ( STEM/ psicología ). Al
contrario de lo que se predijo, no se encontraron diferencias significativas en el
rendimiento de las mujeres a las que se les inducía una reactivación del estereotipo,
tanto implícita como explícita, en comparación al grupo control. En el tipo de
evaluación (mixta/ solo mujeres), tampoco se encontraron diferencias significativas
de rendimiento cuando se compararon a las mujeres en condición de amenaza con
las del grupo control, mostrando resultados similares. En cambio, sí se observaron
diferencias en el rendimiento cuando los estudios estaban relacionados con las
STEM, mejorando ligeramente el rendimiento de las mujeres en la condición de
amenaza respecto al grupo control. Sin embargo, este efecto efecto positivo del
grupo bajo amenaza de estereotipo no se observó cuando los estudios eran de
psicología y, por tanto, el rendimiento no difería entre mujeres del grupo
experimental y el control. [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2019/2020
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Aparece en las colecciones
- Grau en Psicologia [1092]