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dc.contributor.authorVila Miralles, Belén
dc.contributor.otherPastor, M. Carmen
dc.contributor.otherUniversitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia.
dc.date.accessioned2019-10-31T10:52:34Z
dc.date.available2019-10-31T10:52:34Z
dc.date.issued2019-07-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/184701
dc.descriptionTreball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019.ca_CA
dc.description.abstractPrevious literature reveals that a wide variety of approaches, models and designs have been used in the field of music and emotions. Additionally, a lack of agreement persists in the psychophysiological correlates measured in laboratory settings. Inconsistent findings may derive from the discrepancies concerning the true focus of past research. Thus, the objective of the present research was to review the empirical studies in the field of music and emotion over the past ten years. More specifically, this review aimed to: 1) examine the experimental paradigms and tasks employed in past research, 2) explore which specific peripheral physiological measures have been used, and 3) explore the type of music stimuli selected in prior research. Nine empirical studies were selected, according to the inclusion and exclusion criteria. All studies included peripheral physiological correlates and self-report measures. In addition, eight out of nine studies used passive listening as their experimental paradigm. Our review found discrepancies in terms of the peripheral measures evaluated across studies, with heart rate being the most commonly used, followed by electrodermal activity and facial EMG activity (corrugator and zygomatic). However, other relevant psychophysiological measures, such as startle reflex and electrooculography, have been scarcely used. Regarding the selection of music stimuli, the current review provides a descriptive analysis showing relevant discrepancies in relation to: (a) number of musical clips, (b) duration of musical excerpts, (c) music genre, (d) stimulus familiarity, an (e) stimulus selection procedure. Moreover, our findings support the important criticism already highlighted in this research field based on the lack of methodological rigor, compromising the reproducibility of results. In summary, this review might be useful for future research focusing on emotions induced through music. We recommend considering the above discrepancies across past studies when assessing the suitability of upcoming experimental designs.ca_CA
dc.description.abstractLa investigación en el ámbito de la música y las emociones se caracteriza por una amplia variedad de enfoques, modelos y diseños experimentales, así como una falta de acuerdo en relación a los correlatos psicofisiológicos medidos en contextos de laboratorio. La evidente disparidad en los resultados puede deberse a las discrepancias en el foco de estudio de investigaciones anteriores. El objetivo de este trabajo ha sido revisar los estudios empíricos en este campo durante los últimos diez años. De manera más específica, esta revisión se ha centrado en analizar: 1) los paradigmas experimentales, 2) las medidas fisiológicas periféricas, y 3) el tipo de estímulos musicales seleccionados en investigaciones anteriores. De acuerdo con los criterios de inclusión y exclusión, se seleccionaron nueve estudios que incluían tanto correlatos fisiológicos periféricos como medidas de autoinforme. Asimismo, ocho de los nueve estudios revisados utilizaron la escucha pasiva como paradigma experimental. Nuestra revisión revela que la tasa cardíaca es la medida fisiológica utilizada con mayor frecuencia, seguida de la actividad electrodérmica y EMG facial (corrugador y zigomático). Sin embargo, otras medidas psicofisiológicas relevantes como el reflejo de sobresalto y la electrooculografía, han sido poco utilizadas. Respecto a la selección de estímulos musicales, esta revisión muestra importantes discrepancias: (a) número de clips, (b) duración de los extractos, (c) género musical, (d) familiaridad y (e) procedimiento de selección de estímulos. Asimismo, nuestros datos respaldan la crítica central en este campo de investigación, donde la falta de rigor metodológico compromete la replicabilidad de los resultados. En conclusión, esta revisión puede ser de utilidad para futuros estudios centrados en la inducción de emociones a través de la música. En esta línea, se recomienda considerar las discrepancias entre estudios mencionadas anteriormente a la hora de evaluar la idoneidad de futuros diseños experimentales.ca_CA
dc.format.extent3 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherUniversitat Jaume Ica_CA
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/*
dc.subjectGrau en Psicologiaca_CA
dc.subjectGrado en Psicologíaca_CA
dc.subjectBachelor's Degree in Psychologyca_CA
dc.subjectEmotionca_CA
dc.subjectMusicca_CA
dc.subjectPeripheral psychophysiological measuresca_CA
dc.subjectEmociónca_CA
dc.subjectMúsicaca_CA
dc.subjectMedidas psicofisiológicas periféricasca_CA
dc.titlePeripheral psychophysiological correlates of emotion induction through musicca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisca_CA
dc.educationLevelEstudios de Gradoca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessca_CA


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