Peripheral psychophysiological correlates of emotion induction through music
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Títol
Peripheral psychophysiological correlates of emotion induction through musicAutoria
Tutor/Supervisor; Universitat.Departament
Pastor, M. Carmen; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia.Data de publicació
2019-07-16Editor
Universitat Jaume IResum
Previous literature reveals that a wide variety of approaches, models and designs have been used in
the field of music and emotions. Additionally, a lack of agreement persists in the
psychophysiological correlates ... [+]
Previous literature reveals that a wide variety of approaches, models and designs have been used in
the field of music and emotions. Additionally, a lack of agreement persists in the
psychophysiological correlates measured in laboratory settings. Inconsistent findings may derive
from the discrepancies concerning the true focus of past research. Thus, the objective of the present
research was to review the empirical studies in the field of music and emotion over the past ten
years. More specifically, this review aimed to: 1) examine the experimental paradigms and tasks
employed in past research, 2) explore which specific peripheral physiological measures have been
used, and 3) explore the type of music stimuli selected in prior research. Nine empirical studies were
selected, according to the inclusion and exclusion criteria. All studies included peripheral
physiological correlates and self-report measures. In addition, eight out of nine studies used passive
listening as their experimental paradigm. Our review found discrepancies in terms of the peripheral
measures evaluated across studies, with heart rate being the most commonly used, followed by
electrodermal activity and facial EMG activity (corrugator and zygomatic). However, other relevant
psychophysiological measures, such as startle reflex and electrooculography, have been scarcely
used. Regarding the selection of music stimuli, the current review provides a descriptive analysis
showing relevant discrepancies in relation to: (a) number of musical clips, (b) duration of musical
excerpts, (c) music genre, (d) stimulus familiarity, an (e) stimulus selection procedure. Moreover,
our findings support the important criticism already highlighted in this research field based on the
lack of methodological rigor, compromising the reproducibility of results. In summary, this review
might be useful for future research focusing on emotions induced through music. We recommend
considering the above discrepancies across past studies when assessing the suitability of upcoming
experimental designs. [-]
La investigación en el ámbito de la música y las emociones se caracteriza por una amplia variedad
de enfoques, modelos y diseños experimentales, así como una falta de acuerdo en relación a los
correlatos psicofisi ... [+]
La investigación en el ámbito de la música y las emociones se caracteriza por una amplia variedad
de enfoques, modelos y diseños experimentales, así como una falta de acuerdo en relación a los
correlatos psicofisiológicos medidos en contextos de laboratorio. La evidente disparidad en los
resultados puede deberse a las discrepancias en el foco de estudio de investigaciones anteriores. El
objetivo de este trabajo ha sido revisar los estudios empíricos en este campo durante los últimos diez
años. De manera más específica, esta revisión se ha centrado en analizar: 1) los paradigmas
experimentales, 2) las medidas fisiológicas periféricas, y 3) el tipo de estímulos musicales
seleccionados en investigaciones anteriores. De acuerdo con los criterios de inclusión y exclusión, se
seleccionaron nueve estudios que incluían tanto correlatos fisiológicos periféricos como medidas de
autoinforme. Asimismo, ocho de los nueve estudios revisados utilizaron la escucha pasiva como
paradigma experimental. Nuestra revisión revela que la tasa cardíaca es la medida fisiológica
utilizada con mayor frecuencia, seguida de la actividad electrodérmica y EMG facial (corrugador y
zigomático). Sin embargo, otras medidas psicofisiológicas relevantes como el reflejo de sobresalto y
la electrooculografía, han sido poco utilizadas. Respecto a la selección de estímulos musicales, esta
revisión muestra importantes discrepancias: (a) número de clips, (b) duración de los extractos, (c)
género musical, (d) familiaridad y (e) procedimiento de selección de estímulos. Asimismo, nuestros
datos respaldan la crítica central en este campo de investigación, donde la falta de rigor
metodológico compromete la replicabilidad de los resultados. En conclusión, esta revisión puede ser
de utilidad para futuros estudios centrados en la inducción de emociones a través de la música. En
esta línea, se recomienda considerar las discrepancias entre estudios mencionadas anteriormente a la
hora de evaluar la idoneidad de futuros diseños experimentales. [-]
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Descripció
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019.
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info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDrets d'accés
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
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Apareix a les col.leccions
- Grau en Psicologia [1092]