Evaluation of a pilot intervention to improve attitudes and knowledge about sexual-affective diversity
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadades
Títol
Evaluation of a pilot intervention to improve attitudes and knowledge about sexual-affective diversityAutoria
Tutor/Supervisor; Universitat.Departament
Giménez-García, Cristina; Universitat Jaume I. Departament dePsicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia.Data de publicació
2019-06-12Editor
Universitat Jaume IResum
The group of lesbian, gay, transsexual and bisexual is having greater visibility and legal equity in
our country, but at a social level there is still discrimination, with the consequent impact on their
quality of ... [+]
The group of lesbian, gay, transsexual and bisexual is having greater visibility and legal equity in
our country, but at a social level there is still discrimination, with the consequent impact on their
quality of life. In order to prevent this situation and promote the inclusion of the group it is important
to work it in the educational field, but the current strategies do not seem to be effective. Therefore,
this study seeks to analyze if there is discrimination among young people in Castellón, as well as
to evaluate the effectiveness of a short intervention to increase knowledge and inclusive attitudes.
On the one hand, it is expected that there will be discrimination among young people and, on the
other hand, that those involved in the intervention will improve knowledge and attitudes. For it , 83
young people (24,09% men and 75,90% women) from 17 to 24 years old participated. Of these, 68
completed a questionnaire on Sexual Affective Diversity and 15 young people participated in the
experimental phase (8 formed the control group and 7 the experimental group) completed the
same questionnaire before and after the intervention. This intervention its about knowledge and
attitudes from a participatory methodology and an attitudinal component. In the results we highlight
the fact that there are still gaps in knowledge and discriminatory attitudes among the young
population. In addition, it is observed that there were no statistically significant differences in
knowledge and attitudes after the intervention. In conclusion, the study supports the existence of
negative attitudes towards the LGTB group, as well as the importance of deepening new
intervention strategies, beyond the attitudinal component, that can favour their inclusion. [-]
El colectivo de personas lesbianas, gays, transexuales, bisexuales e intersexuales (LGTBI) está
teniendo una mayor visibilidad y equidad legal en nuestro país, pero a nivel social aún sigue
existiendo discriminación, ... [+]
El colectivo de personas lesbianas, gays, transexuales, bisexuales e intersexuales (LGTBI) está
teniendo una mayor visibilidad y equidad legal en nuestro país, pero a nivel social aún sigue
existiendo discriminación, con el consecuente impacto para su calidad de vida. Para prevenir esta
situación y favorecer la inclusión del colectivo es importante trabajar este tema en el ámbito
educativo, pero las estrategias actuales no parecen ser eficaces. Por ello, este estudio busca
analizar si existe discriminación entre los jóvenes de Castellón, así como evaluar la eficacia de
una intervención breve para aumentar los conocimientos y actitudes inclusivas. Por un lado, se
espera que exista discriminación entre los jóvenes y, por otra parte, que aquellas personas que
participen en la intervención mejoren conocimientos y actitudes. Para ello, participaron 83 jóvenes
(24,09% hombres y 75,90% mujeres), de entre 17 y 24 años. De ellos, 68 cumplimentaron un
cuestionario sobre Diversidad afectivo sexual y, 15 jóvenes participaron en la fase experimental (8
formaron el grupo control y 7 el grupo experimental) cumplimentado el mismo cuestionario previa y
posteriormente al taller. Este trataba conocimientos y actitudes desde una metodología
participativa y un componente actitudinal. Entre los resultados cabe destacar cómo todavía existen
lagunas de conocimientos y actitudes de discriminación entre la población joven. Además, se
observa cómo no hubieron diferencias estadísticamente significativas en los conocimientos y
actitudes tras la intervención. En conclusión, el estudio apoya la existencia de actitudes negativas
hacia el colectivo LGTB, así como la importancia de profundizar en nuevas estrategias de
intervención, más allá del componente actitudinal, que puedan favorecer su inclusión. [-]
Paraules clau / Matèries
Descripció
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019.
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDrets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
- Grau en Psicologia [1100]
Els següents fitxers sobre la llicència estan associats a aquest element: