Treating Video game addiction: a single case study
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Título
Treating Video game addiction: a single case studyAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Bretón-López, Juana; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia.Fecha de publicación
2019-06-11Editor
Universitat Jaume IResumen
Video game addiction is an excessive and compulsive use with a significative interference in
its social, academic or laboral life, despite the negative consequences the person still uses it
(CIE-11, 2018). Research ... [+]
Video game addiction is an excessive and compulsive use with a significative interference in
its social, academic or laboral life, despite the negative consequences the person still uses it
(CIE-11, 2018). Research about video game addiction has increased, but their assessment
and treatment is limited. This work examines results of a single case study about a
20-year-old student who was worried about his excessive use of video game. The treatment
is based on cognitive behavioural therapy (CBT) with the following modules and telephone
and e-mail reinforcement: motivation for changing and establishment of therapeutic
objectives, psychoeducation, stimulus control and creation of a new life style, exposition with
prevention of response, cognitive restructuring, awareness and emotional regulation,
problem solutions and relapse prevention. At the moment, he is in the seventh module,
awareness and emotional regulation. We saw how playing video game time and surfing
internet time has reduced from 6 hours per day to none, in 13 weeks. Results up to now
show that the treatment reduced the impulse and resistance to play although he does not
play too. We passed again the three video game-related questionnaires and we saw great
changes in the mid-term evaluation. He was above the range of the clinical problem in Video
Game Dependency Test (TDV) and Video Game Related Experiences Questionnaire
(CERV) and now he is below the range of clinical problem of both, as well as in the Internet
Gaming Disorder Test (IGD-20) . With the preset study, we want to highlight the need for
more research about this problem, because it is scarce despite the growing prevalence
(Marco & Chóliz, 2014). [-]
La adicción a videojuegos es un uso excesivo y compulsivo con una interferencia
significativa en la vida social, académica y/o laboral, a pesar de las consecuencias negativas
de su uso (CIE-11, 2018). La investigación ... [+]
La adicción a videojuegos es un uso excesivo y compulsivo con una interferencia
significativa en la vida social, académica y/o laboral, a pesar de las consecuencias negativas
de su uso (CIE-11, 2018). La investigación sobre la adicción a videojuegos ha aumentado,
pero su evaluación y tratamiento es limitado. El presente trabajo examina los resultados de
un estudio de caso único de un estudiante de 20 años preocupado por su uso excesivo de
videojuegos. El tratamiento está basado en la terapia cognitiva comportamental (CBT) con
los módulos siguientes y llamadas y emails de refuerzo: Motivación para el cambio y
establecimiento de objetivos terapéuticos, psicoeducación, control estimular y creación de un
nuevo estilo de vida, exposición con prevención de respuesta, reestructuración cognitiva,
toma de conciencia y regulación emocional, solución de problemas y prevención de
recaídas. Actualmente, se encuentra en el séptimo módulo, toma de conciencia y regulación
emocional. Hemos visto como el tiempo de jugar a videojuegos y navegar por internet se ha
reducido de 6 horas al día a ninguna, en 13 semanas. Los resultados muestran también
como el tratamiento ha reducido el impulso y la resistencia por jugar a pesar de no estar
jugando. Pasamos de nuevo los cuestionarios relacionados con lo videojuegos y vimos
grandes cambios. Estaba por encima de la media en el Test de Dependencia de
Videojuegos (TDV) y en el Video Game Related Experiences Questionnaire (CERV) y ahora
está en la media en ambos, como también lo está en el Internet Gaming Disorder Test
(IGD-20). Con el presente estudio, queremos remarcar la importancia de investigar másacerca de este tema, ya que es escasa a pesar de su creciente prevalencia (Marco & Chóliz,
2014). [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Aparece en las colecciones
- Grau en Psicologia [1080]