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dc.contributor.authorBosch Arnau, Neus
dc.contributor.otherForn, Cristina
dc.contributor.otherUniversitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia.
dc.date.accessioned2019-07-08T11:10:26Z
dc.date.available2019-07-08T11:10:26Z
dc.date.issued2019-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/183143
dc.descriptionTreball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019ca_CA
dc.description.abstractIntroduction: Sex differences in verbal fluency tasks generate controversy because some studies suggest that women has advantage over men in language skills, while other studies do not observe these differences (Butković, 2018; Mathuranath et al., 2003). Objective: To examine differences in phonetic and semantic fluency and their relation with gender, university studies and educational level. Participants: 141 students men and women of STEM and humanities were selected for the study. Methods: Participants were instructed to say as many words as possible to begin with the letters "F", "A" and "S" to evaluate the phonetic fluency, and the animal category to evaluate the semantic fluency, for 90 seconds. ANOVA 2x2x4 measurements were made to compare the different variables of the study (men/women; STEM/humanities; 1st/2nd/3rd/4th course). Results: The results showed that there are no significant differences in fonetic fluency between men and women (p= 0.922) nor among students of humanities and sciences (p= 0.912). However, statistically significant differences were observed when academic courses were compared. 4th graders showed higher performance than first-graders (p= 0.008; d = 1.23). In regard to the semantic fluency, men of first course showed better execution than women (p =0.023; d=3.99); In addition, in the second year course we observed a better execution in the men who studied STEM studies with respect to the men who studied humanities (p=0.001; d=-5.02). Conclusion: Higher educational level, better performance in phonetic verbal fluency. Regarding the semantic fluency, results point to possible gender differences in relation to different semantic categories, which should be explored in future studies.ca_CA
dc.description.abstractIntroducción: Las diferencias de sexo en tareas de fluencia verbal generan controversia puesto que algunos estudios sugieren una ventaja de las mujeres frente a los hombres en habilidades lingüísticas, mientras que otros trabajos no observan estas diferencias (Butković, 2018; Mathuranath et al., 2003). Objetivo: examinar diferencias en la fluencia verbal fonética y semántica y su relación con el género, estudios universitarios y nivel educativo. Participantes: 141 estudiantes hombres y mujeres de ciencias y humanidades fueron seleccionados para el estudio. Métodos: los participantes fueron instruidos para decir el mayor número de palabras posibles que empezaran por las letras “F”, “A” y “S” para evaluar la fluencia fonética y de la categoría animales para evaluar la fluencia semántica, durante 90 segundos. Se utilizó la prueba ANOVA 2x2x4 para comparar las diferentes variables del estudio (hombres / mujeres; humanidades /ciencias; 1º/2º/3er/4º curso). Resultados: Los resultados mostraron que no existen diferencias significativas en fluencia fonética entre hombres y mujeres (p=0.922) ni entre estudiantes de humanidades y ciencias (p=0.912). Sin embargo, sí se observaron diferencias estadísticamente significativas cuando se comparaban los cursos académicos. Los estudiantes de 4º mostraron un mayor rendimiento que los estudiantes de primero (p=0.008; d= 1.23). En relación a la fluencia semántica, los hombres de primer cuso mostraron mejor rendimiento que las mujeres (p=0.023; d=3.26); además, los hombres estudiantes de segundo curso de ciencias mostraron un mejor rendimiento que los de humanidades (p=0.001; d=-5.02). Conclusión: a mayor nivel educativo, mejor ejecución en fluencia verbal fonética. Respecto a la fluencia semántica, los resultados que apuntan a posibles diferencias de género, las cuales deben ser exploradas en futuros estudios.ca_CA
dc.format.extent4 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherUniversitat Jaume Ica_CA
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/*
dc.subjectGrau en Psicologiaca_CA
dc.subjectGrado en Psicologíaca_CA
dc.subjectBachelor's Degree in Psychologyca_CA
dc.titleThe influence of academic specialization and sex in verbal fluencyca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisca_CA
dc.educationLevelEstudios de Gradoca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessca_CA


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