Listar PDCSLL_Articles por fecha de publicación
-
Promoting plurilingual and pluricultural competence in language learning through Audiovisual Translation
John Benjamins Publishing Company (2021-01-12)The effectiveness of audiovisual translation (AVT) for language learning has been widely discussed and demonstrated by scholars in the past (cf. Lertola 2019). Nevertheless, many areas in this field of investigation are ... -
‘Som escola’. The construction of an inclusive intercultural community in a school undergoing transformation
Routledge (2021-01-21)The present article describes a study carried out in a rural school in the province of Valencia (Spain) that is currently immersed in a process of transformation towards an inclusive intercultural school. The objective ... -
Educación de la memoria desde la literatura: pasado, (re)interpretación del presente y el recuerdo como praxis de formación
Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines (2021-01-21)The article presents an analysis of memory in its relation to time and history, from the perspective of contemporary narrative. Taking as a starting point literary works of key authors for the work, such as Cortázar, Borges, ... -
Integrating Digital Competence in Higher Education Curricula: An Institutional Analysis
Universitat Autònoma de Barcelona (2021-01-29)La competencia digital es un elemento clave para los alumnos del siglo xxi. El presente estudio consiste en el análisis, en una institución de educación superior, del nivel de integración de la competencia digital en los ... -
Jóvenes huérfanos en el Maestrazgo medieval: aproximación a su vida a través de los documentos de tutela
Centro Asociado de Sevilla (2021-01-31)La infancia y la adolescencia suponen un período vital en la formación de la personalidad del individuo. Si ese período ya puede resultar duro y traumático según determinadas épocas, aún lo puede ser más si los actores ... -
Proyecto "LIJ, maestras y género"
Editorial Torre de Papel (2021-02)Existe todo un contenido legislativo de educación desde el género que se ignora en el currículum de la formación inicial de maestras y maestros. También en la LIJ. La necesidad de esta implementación en nuestra universidad ... -
Investigación evaluativa sobre un proyecto para favorecer los niveles de reflexión en la formación docente
Universidad del Norte, Barranquilla (2021-02-05)Formar a un maestro reflexivo, que a su vez ayude a sus alumnos a alcanzar un aprendizaje reflexivo, es una tarea que se inicia desde el primer momento que un alumno llega a clase pero que realmente alcanza su culmen en ... -
Leading the curriculum towards social change: distributed leadership and the inclusive school
SAGE Publications (2021-02-19)This study forms part of a participatory action research project, undertaken in four Spanish schools, analysing the planning and development of educational practices that link each school with its territory through community ... -
Social and Juridical Sciences faculty members’ experiences in Spain: what to do to develop an inclusive pedagogy
Taylor & Francis (2021-02-25)This paper presents a study which aims to know what faculty members who develop inclusive pedagogy do to foster the inclusion of students with disability. Using a qualitative methodology, individual semi-structured interviews ... -
Del prácticum presencial al prácticum on-line, en la formación inicial de maestras y maestros durante la pandemia del COVID-19, en contextos de exclusión social
Hipatia Press (2021-03-15)Debemos reflexionar sobre lo que ha ocurrido durante el confinamiento, tener en cuenta las voces protagonistas de nuestro estudiantado para mejorar a partir de la visibilización de lo que no ha funcionado. Este artículo ... -
Preventing cyberbullying through ICT-centric education: a case study
Routledge (2021-04)Numerous studies have examined the phenomenon of bullying. The development of information and communications technology (ICT) has enabled an emerging form of bullying known as cyberbullying. This article presents a case ... -
Nuevos roles y estrategias de asesoramiento psicopedagógico para promover la educación inclusiva en la Comunidad Valenciana
Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) (2021-04-01)The study is situated in the field of educational counselling and focuses on investigating how educational psychologists are involved in the development and in-service training of educational professionals to improve ... -
“Daddy, Can You Speak Our Language?” Multilingual and Intercultural Awareness through Identity Texts
Routledge (2021-04-09)The premise of the present paper is that an intercultural approach to multilingualism in schools generates inclusion and a construction of cultural and linguistic identity that respects the diversity of society and classrooms. ... -
Stop Blaming me for What Others Did to you: New Alternative Masculinity’s Communicative Acts Against Blaming Discourses
Frontiers Media (2021-04-27)Some feminist discourses blame some men for gender inequality, gender domination, and gender-based violence. Some women use such discourse as a perfect scenario to criticize some men’s behavior. Indeed, they usually do ... -
De Flandes a Valencia a mediados del siglo XV
Centro de Estudios Medievales de la Universidad Gabriela Mistral (Chile) (2021-06)En el transcurso del siglo XV, la ciudad de Valencia se configuró como un importante emporio comercial que atrajo negocios, mercancías, y también personas. Valencia fue un gran centro cosmopolita donde comerciantes y ... -
Opening up participatory spaces: a way of rethinking school practices linked to territory
Taylor & Francis (2021-06-09)Background For education to be underpinned deeply by the principles of inclusion and interculturality, there is a need for school to be reconceptualised as an institution which is strongly linked to its territory and ... -
Reseña: Zaj. Historia y valoración crítica
Universidad Complutense de Madrid (2021-06-21) -
Reseña: Improvisación libre. El gran juego de la deriva sonora
Universidad Complutense de Madrid (2021-06-21) -
La dimensió personal del docent com a eix bàsic de la transformació educativa
Centre d´Estudis Vall de Segó (2021-06-23)The figure of the teacher is key to the educational transformation that requires an inclusive, democratic, humane and quality education. The development of teacher identity is approached from three dimensions: political, ... -
Validación de una plataforma de evaluación formativa de la competencia digital docente en tiempos de Covid-19
Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia (AIESAD) (2021-07)La progresiva incorporación de las tecnologías digitales en la educación superior ha puesto de manifiesto la necesaria competencia digital docente (CDD). Una competencia que no solo implica conocimientos técnicos, sino ...