Desarrollo profesional del psicopedagogo desde la perspectiva de la investigación-acción
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/80807
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadata
Title
Desarrollo profesional del psicopedagogo desde la perspectiva de la investigación-acciónAuthor (s)
Tutor/Supervisor
Ferrández Berrueco, María ReinaTutor/Supervisor; University.Department
Universitat Jaume I. Departament d'EducacióDate
2016-11-21Publisher
Universitat Jaume IAbstract
El presente trabajo tiene como objetivo acercar al lector al desarrollo profesional
del psicopedagogo partiendo del modelo de i-a con el fin de contribuir a mejorar las
prácticas profesionales las cuales repercuten ... [+]
El presente trabajo tiene como objetivo acercar al lector al desarrollo profesional
del psicopedagogo partiendo del modelo de i-a con el fin de contribuir a mejorar las
prácticas profesionales las cuales repercuten en el niño. En otras palabras, el objeto de la
investigación-acción es el propio profesional de la educación y como su reflexión
influye en su aprendizaje y en la mejora de su práctica, avanzando en el conocimiento
educativo.
El trabajo parte de las funciones del psicopedagogo desde los cuatro niveles de
concreción curricular y se relaciona con los objetivos del máster de psicopedagogía.
A continuación, se explica en qué consiste el desarrollo profesional desde
cualquier ámbito de trabajo y de modo similar, se describe el del psicopedagogo.
Posteriormente, se relaciona este desarrollo profesional con el modelo de investigaciónacción.
La segunda parte de este TFM, a diferencia de otros relacionados con la i-a, ha
consistido en conectar toda lo mencionado anteriormente en un contexto concreto, en
este caso, en el centro de prácticas que me ha otorgado la universidad, con un niño con
necesidades educativas especiales. Esta puesta en acción, me ha servido para mejorar
como psicopedagogo, puesto que me ha permitido evolucionar en mi desarrollo
profesional y además me ha servido como puente de unión entre teoría y práctica;
acción y reflexión. [-]
The purpose of this project is to set the reader closer to the professional
development of the educational psychologist in the basis of the i-a model order to
improve the professional experiences that will have a ... [+]
The purpose of this project is to set the reader closer to the professional
development of the educational psychologist in the basis of the i-a model order to
improve the professional experiences that will have a repercussion for the child. In other
words, the purpose of the investigation-action the professional educator himself and
how his own reflections have a direct influence in the improvement of his experiences
and his own development as a professional.
This project is based on the role of the educational psychologist regarding the
four levels of curricular design and its relation with the purposes of the Master of
Educational Psychology.
Then, it is explained how professional development works, from the perspective
of any work environment. As well, in a similar way, it is also described how it works
with educational psychologists. Afterwards, this professional development is linked to
the investigation-action model. The second part of this TFM, in contrast with other projects related with i-a, has
consisted in linking everything that has been mentioned before in a particular context, in
this case, focusing on the internship institute granted to me by the university, with a
child who has special educational needs. Thanks to this implementation, I have been
able to improve myself as an educational psychologist, since it has enabled me to evolve
in my professional development, as well as serving me as a bridge between theory and
practice; action and reflection. [-]
Subject
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
The following license files are associated with this item: