Teachers' perspectives ontechnology-mediated plurilingual practices:the TEMPLATE project
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8015
comunitat-uji-handle3:10234/8621
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
Teachers' perspectives ontechnology-mediated plurilingual practices:the TEMPLATE projectFecha de publicación
2024Editor
Universitat de ValènciaISSN
2659-9031Cita bibliográfica
BOGGIO-LÓPEZ, Enzo; RUIZ-MADRID, Noelia. Teachers' perspectives on technology-mediated plurilingual practices: the TEMPLATE project. Research in Education and Learning Innovation Archives, núm. 32, p. 1-32Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
https://ojs.uv.es/index.php/realia/article/view/26081Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Plurilingual-inspired pedagogies show multiple potential benefits for teaching andlearning languages and have therefore been strongly promoted by the European Union throughvarious policies. Nonetheless, their implem ... [+]
Plurilingual-inspired pedagogies show multiple potential benefits for teaching andlearning languages and have therefore been strongly promoted by the European Union throughvarious policies. Nonetheless, their implementation is not exempt from limitations and difficultiesconcerning teaching practices and availability of resources. Meanwhile, technology has long beenseen as a chief factor in supporting and enhancing learning in the foreign language classroom, and itcan now serve plurilingual-inspired pedagogies due to its flexibility and heterogeneity. The presentstudy reports on the results obtained from a questionnaire completed by 306 teachers across Eu-rope, which explores their perspectives on the use of technology-mediated plurilingual practices.The survey has been designedad hocand then distributed among in- and pre-service teachers at pri-mary and secondary levels in 10 European countries. Our final aim is to investigate the integrationof technology and plurilingual-inspired pedagogies in terms of awareness, use and training needs.Results indicate that almost half of the participants have implemented a digital-based activity thatinvolved the use of different languages in the past, but yet claim that there is a scarcity of availableinformation and resources. Further results look into the nature and characteristics of these plurilin-gual practices, as well as the role played by technology in such activities. Finally, teacher trainingimplications derived from the results are discussed. [-]
Las pedagogías de inspiración plurilingüe presentan múltiples ventajas potenciales parala enseñanza-aprendizaje de lenguas, por lo que la Unión Europea las ha promovido decididamentea través de diversas políticas. No ... [+]
Las pedagogías de inspiración plurilingüe presentan múltiples ventajas potenciales parala enseñanza-aprendizaje de lenguas, por lo que la Unión Europea las ha promovido decididamentea través de diversas políticas. No obstante, su aplicación no está exenta de limitaciones y dificul-tades en lo que respecta a las prácticas docentes y la disponibilidad de recursos. Por su parte, latecnología, considerada desde hace tiempo como uno de los principales factores de soporte y mejo-ra del aprendizaje en el aula de lenguas extranjeras, puede ahora ser de utilidad para las pedagogíasde inspiración plurilingüe por su flexibilidad y heterogeneidad. El presente estudio informa sobrelos resultados obtenidos a partir de un cuestionario realizado a 306 profesores europeos, en el quese exploran sus perspectivas sobre el uso de prácticas plurilingües mediadas por la tecnología. Laencuesta se diseñó ad hoc y se distribuyó entre profesores en activo y en formación de primaria ysecundaria de 10 países europeos. Nuestro objetivo final es investigar la integración de la tecnologíay las pedagogías de inspiración plurilingüe, en términos de conocimiento, uso y necesidades de for-mación. Los resultados indican que aproximadamente la mitad de los participantes han puesto en práctica alguna actividad digital que implicaba el uso de diferentes lenguas en el pasado, pero sin em-bargo alegan una escasez de información y recursos disponibles. Los siguientes resultados indaganen la naturaleza y características de estas prácticas plurilingües, así como en el papel desempeñadopor la tecnología en dichas actividades. Por último, se discuten las implicaciones para la formacióndel profesorado derivadas de los resultados. [-]
Les pedagogies d’inspiració plurilingüe presenten múltiples avantatges potencials per al’ensenyament-aprenentatge de llengües; per això la Unió Europea les ha promogudes decididamenta través de diverses polítiques. ... [+]
Les pedagogies d’inspiració plurilingüe presenten múltiples avantatges potencials per al’ensenyament-aprenentatge de llengües; per això la Unió Europea les ha promogudes decididamenta través de diverses polítiques. Això no obstant, la seua aplicació no està exempta de limitacions i di-ficultats pel que fa a les pràctiques docents i la disponibilitat de recursos. D’altra banda, la tecnologia,considerada des de fa temps com un dels principals factors de suport i millora de l’aprenentatge al’aula de llengües estrangeres, pot ser ara útil per a les pedagogies d’inspiració plurilingüe arrande la seua flexibilitat i heterogeneïtat. Aquest estudi informa sobre els resultats obtinguts a partird’un qüestionari realitzat a 306 professors europeus, en què s’exploren les seues perspectives sobrel’ús de pràctiques plurilingües intervingudes per la tecnologia. L’enquesta es va dissenyarad hoci es va distribuir entre professors en actiu i en formació de primària i secundària de 10 països euro-peus. El nostre objectiu final és investigar la integració de la tecnologia i les pedagogies d’inspiracióplurilingüe, en termes de coneixement, ús i necessitats de formació. Els resultats indiquen que apro-ximadament la meitat dels participants han posat en pràctica alguna activitat digital que implicaval’ús de diferents llengües en el passat; no obstant això, al leguen escassetat d’informació i de recur-sos disponibles. A continuació, s’indaga en la naturalesa i les característiques d’aquestes pràctiquesplurilingües, així com en el paper exercit per la tecnologia en aquestes activitats. Finalment es dis-cuteixen les implicacions per a la formació del professorat derivades dels resultats. [-]
Publicado en
Research in Education and Learning Innovation Archives, núm. 32, p. 1-32Entidad financiadora
Universitat Jaume I
Código del proyecto o subvención
2020-1-IT02-KA201-079553 | PREDOC/2019/28
Título del proyecto o subvención
TEchnology-Mediated PLurilingual Activities for (language) Teacher Education
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- ANG_Articles [319]