Intervention program for the improvement of emotional regulation in 4th grade students of CEIP Penyagolosa
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Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
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TFG-TFMMetadatos
Título
Intervention program for the improvement of emotional regulation in 4th grade students of CEIP PenyagolosaAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
García Palacios, Azucena; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i PsicobiologiaFecha de publicación
2023-06-08Editor
Universitat Jaume IResumen
Emotional regulation consists of the individual's efforts, consciously or unconsciously, to influence the
intensity and duration of their emotions with respect to the moment in which they arise, the experience
they ... [+]
Emotional regulation consists of the individual's efforts, consciously or unconsciously, to influence the
intensity and duration of their emotions with respect to the moment in which they arise, the experience
they entail and their expression (Gross and Thompson, 2007). The most frequent disorders are
related to emotional dysregulation processes. Therefore, interdisciplinary efforts should be made from
early childhood as a form of prevention, and thus, reduce vulnerability to the manifestation of affective
disorders. In this sense, the intervention program is aimed at preventing emotional symptomatology
and improving emotional regulation strategies. It is a pilot feasibility study whose sample is composed
of 22 participants from CEIP Penyagolosa aged between 8 and 10 years (X̅=8.86 and SD=0.69). In
addition, 3 of them present anxious symptomatology to specific situations. The program consists of 6
sessions, with a total of 10 activities of 50 minutes each. To evaluate the effectiveness of the
intervention, interviews were conducted with the families (of the emotionally affected students) as well
as with the tutor. The following questionnaires were also designed: a) "Questionnaire for program
evaluation" (students), b) "Questionnaire of achievement indicators" (tutor) and c) "Questionnaire of
satisfaction with the sessions" (students). The results show that after the intervention, the emotionally
affected students' fear and anxiety had decreased, and they showed a predisposition to attend class,
while their academic performance had increased. In general, the students showed satisfaction with
the program and an improvement in their knowledge about different emotional aspects, as well as the
acquisition of new strategies for emotional regulation. Thus, for this group of participants, the program
has been effective in allowing the acquisition of new concepts and strategies for the adequate
management of emotions. [-]
La regulación emocional consiste en los esfuerzos del individuo, de forma consciente o inconsciente,
para influenciar en la intensidad y duración de sus emociones respecto al momento en el que surgen,
la experiencia ... [+]
La regulación emocional consiste en los esfuerzos del individuo, de forma consciente o inconsciente,
para influenciar en la intensidad y duración de sus emociones respecto al momento en el que surgen,
la experiencia que conllevan y su expresión (Gross y Thompson, 2007). Los trastornos más
frecuentes están relacionados con procesos de desregulación emocional. Por ello, deben realizarse
esfuerzos interdisciplinarios desde la primera infancia como forma de prevención, y así, disminuir la
vulnerabilidad a la manifestación de trastornos afectivos. En este sentido, el programa de
intervención va dirigido a prevenir la sintomatología emocional y mejorar las estrategias de regulación
emocional. Se trata de un estudio piloto de viabilidad cuya muestra se compone de 22 participantes
del CEIP Penyagolosa de edades comprendidas entre 8 y 10 años (X̅=8,86 y DT=0,69). Por demás, 3
de ellos presentan sintomatología ansiosa ante situaciones concretas. El programa consta de 6
sesiones, con 10 actividades en total de 50 minutos cada una. Para evaluar la eficacia de la
intervención se realizaron tanto, entrevistas a la familias (del alumnado afectado emocionalmente)
como a la tutora. Así como, se diseñaron los siguientes cuestionarios: a)“Cuestionario para la
evaluación del programa”(alumnado), b)”Cuestionario de Indicadores de logro” (tutora) y
c)“Cuestionario de Satisfacción de las sesiones” (alumnado). Los resultados muestran como tras la
intervención el miedo y ansiedad del alumnado afectado emocionalmente había disminuido, y
mostraban predisposición por asistir a clase, al tiempo que, su rendimiento académico había
aumentado. En general, el alumnado presenta una satisfacción con el programa y una mejora de los
conocimientos acerca de diferentes aspectos emocionales, así como la adquisición de nuevas
estrategias de regulación emocional. Así pues, para este grupo de participantes ha resultado eficaz
permitiendo la adquisición de nuevos conceptos y estrategias para el adecuado manejo de
emociones. [-]
Palabras clave / Materias
Grau en Psicologia | Grado en Psicología | Bachelor's Degree in Psychology | emotional regulation | intervention | participants aged 8-10 years | pilot feasibility stud | regulación emocional | intervención | participantes entre 8-10 años | estudio piloto de viabilidad | emotional regulation | intervention | participants aged 8-10 years | pilot feasibility study
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2022/2023
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- Grau en Psicologia [1080]