Using audiovisual material to teach refusals from a discoursive perspective: a research-based proposal
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/10234/201421/uso_flor_2023.pdf.jpg?sequence=4&isAllowed=y)
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8015
comunitat-uji-handle3:10234/8621
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
Using audiovisual material to teach refusals from a discoursive perspective: a research-based proposalFecha de publicación
2022-12-16Editor
Universidad Complutense de MadridCita bibliográfica
Usó Juan E. . y Martínez Flor A. . (2022). Using audiovisual material to teach refusals from a discursive perspective: a research-based proposal. Complutense Journal of English Studies, 30, 53-66. https://doi.org/10.5209/cjes.81875Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Refusals are complex face-threatening speech acts whose appropriate performance requires not only lengthy sequences of negotiation and cooperative achievements, but also face-saving strategies to accommodate the ... [+]
Refusals are complex face-threatening speech acts whose appropriate performance requires not only lengthy sequences of negotiation and cooperative achievements, but also face-saving strategies to accommodate the disruptive nature of the act (Gass & Houck 1999). Also, since they have a face threatening nature, they are subject to cultural variations. Consequently, care must be taken in the choice of refusal strategies. On that account, this paper first describes the speech act of refusal and reviews findings of empirical interventional studies on this speech act, with particular interest in understanding their methodological choices. Then, it presents the benefits of using audiovisual material for teaching pragmatics in a foreign or a second language instructional context. Finally, relying on excerpts from TV series, an instructional method for teaching refusals at the discourse level is presented. All the designed activities are built upon research-based recommendations for teaching refusals in hopes to provide teachers with resources and ideas for including pragmatics into their language courses. [-]
Los rechazos son actos de habla amenazadores cuyo uso apropiado requiere no sólo largas secuencias de negociación y
logros de cooperación sino también estrategias para preservar la cara con el fn de acomodar la ... [+]
Los rechazos son actos de habla amenazadores cuyo uso apropiado requiere no sólo largas secuencias de negociación y
logros de cooperación sino también estrategias para preservar la cara con el fn de acomodar la naturaleza disruptiva del acto (Gass
& Houck 1999). Además, dado que tienen una naturaleza amenazadora, están sujetos a variaciones culturales. Consecuentemente,
se debe tener cuidado en la elección de las estrategias del rechazo. En este sentido, este artículo describe en primer lugar el acto
de habla del rechazo y revisa los resultados de estudios intervencionistas sobre este acto, con particular interés en comprender las
opciones metodológicas que se siguen. A continuación, presenta los benefcios del uso de material audiovisual para la enseñanza de la
pragmática en un contexto de enseñanza-aprendizaje de una lengua extranjera o segunda lengua. Finalmente, basándose en extractos
de series de televisión, se presenta un método de instrucción para la enseñanza-aprendizaje de los rechazos a nivel discursivo. Las
actividades diseñadas han seguido las recomendaciones de los estudios revisados con el fn de proporcionar al profesorado recursos e
ideas didácticas para incorporar la pragmática en sus cursos de lengua. [-]
Publicado en
Complutense Journal of English Studies, 30, 2022Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- ANG_Articles [308]