Perceptions of giftedness and classroom practice with gifted children: an exploratory study of primary school teachers
Ver/ Abrir
Impacto
Scholar |
Otros documentos de la autoría: Reis Jorge, José; Maia Ferreira, Marco Paulo; Olcina-Sempere, Gustau; Marques, Beatriz
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/174799
comunitat-uji-handle3:10234/174800
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
Perceptions of giftedness and classroom practice with gifted children: an exploratory study of primary school teachersFecha de publicación
2021-10-28Editor
Hipatia PressISSN
2014-6418Cita bibliográfica
Reis-Jorge, J., Ferreira, M., Olcina-Sempere, G., & Marques, B. (2021). Perceptions of Giftedness and Classroom Practice with Gifted Children – an Exploratory Study of Primary School Teachers. Qualitative Research in Education, 10(3), 291-315Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
The Decree-Law 54/2018 combined with Ordinance 223-A / 2018 - Article 33 regulates the inclusion of gifted students in Portuguese schools. This study aims to investigate primary school teachers` perceptions of giftedness ... [+]
The Decree-Law 54/2018 combined with Ordinance 223-A / 2018 - Article 33 regulates the inclusion of gifted students in Portuguese schools. This study aims to investigate primary school teachers` perceptions of giftedness and their experiences of working with gifted children in their regular classes. This is an exploratory study with 13 teachers and the data were collected through semi-structured interviews. Our participants tended to represent giftedness with an emphasis on the intellectual traits of gifted learners and to adjust their pedagogical approach accordingly. Their assessment practices focused essentially on product-oriented approaches instead of process-oriented approaches. Our findings suggest that there is still a long way to go, especially in terms of formal teacher training, to tailor teaching to the needs and characteristics of gifted learners. [-]
El Decreto-Ley 54/2018 junto con la Ordenanza 223-A / 2018- en el artículo 33 regulan la inclusión de los estudiantes superdotados en las escuelas portuguesas. Este estudio tiene como objetivo investigar las percepciones ... [+]
El Decreto-Ley 54/2018 junto con la Ordenanza 223-A / 2018- en el artículo 33 regulan la inclusión de los estudiantes superdotados en las escuelas portuguesas. Este estudio tiene como objetivo investigar las percepciones de los maestros de educación primaria sobre la superdotación y sus experiencias de trabajo con niños superdotados. Se trata de un estudio exploratorio con 13 maestros. Los datos se recopilaron mediante entrevistas semiestructuradas. Nuestros participantes asociaban la superdotación con los rasgos intelectuales de los estudiantes superdotados, y en consecuencia ajustaban su enfoque pedagógico. El proceso de evaluación se centraba esencialmente en enfoques orientados en productos en lugar de centrarlos en procesos. Nuestros hallazgos sugieren que todavía queda un largo camino por recorrer, especialmente en la formación del profesorado, con la intención de adaptar la enseñanza a las necesidades y características de los estudiantes superdotados. [-]
Publicado en
Qualitative Research in Education Vol.10 No.3 (October 2021)Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- EDE_Articles [410]