CLIL and e-learning environments: The role of Google My Maps and students’ written performance in Classical History
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
CLIL and e-learning environments: The role of Google My Maps and students’ written performance in Classical HistoryFecha de publicación
2021-10-28Editor
Universidad Camilo José CelaISSN
2531-159XTipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
https://journals.ucjc.edu/VREF/article/view/4396Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Education in the 21
st
century has moved towards digital
learning to offer high quality
programmes that meet the technological and communicative demands of today’s society.
Well
-
known approaches ... [+]
Education in the 21
st
century has moved towards digital
learning to offer high quality
programmes that meet the technological and communicative demands of today’s society.
Well
-
known approaches such as Content and Language Integrated Learning (CLIL) and
English as a Medium of Instruction (EMI) may benefit from
this new reality by addressing
linguistic and cognitive challenges in written discourse. This paper examines the written
performance of forty first
-
year undergraduate students coursing a CLIL module in History
of the Classical World at a Spanish university
. By means of
Google My Maps,
participants
were expected to create a custom map describing five Roman vestiges of their choice. The
findings indicate that students’ L1 negative transfer may lead to grammatical and lexical
inaccuracy.
Google My Maps
has pr
oved to be a valid resource for the retention of History
contents as well as
for
the acquisition of a foreign language in online learning
environments. [-]
La educación en el siglo XXI ha introducido el aprendizaje digital en programas de alta calidad para satisfacer las demandas tecnológicas y comunicativas de la sociedad actual. Enfoques conocidos como el Aprendizaje ... [+]
La educación en el siglo XXI ha introducido el aprendizaje digital en programas de alta calidad para satisfacer las demandas tecnológicas y comunicativas de la sociedad actual. Enfoques conocidos como el Aprendizaje Integrado de Contenido y Lenguaje (AICLE) y el Inglés como Medio de Instrucción (IME) pueden beneficiarse de esta nueva realidad al abordar los desafíos lingüísticos y cognitivos del discurso escrito. Este trabajo examina la producción escrita de cuarenta y dos estudiantes de primer año de grado que cursan un módulo de AICLE en Historia del Mundo Clásico en una universidad española. Por medio de Google My Maps se espera que los participantes creen un mapa personalizado que describa los cinco vestigios romanos según su elección. Los resultados indican que la transferencia negativa de la L1 puede llevar a inexactitudes gramaticales y léxicas en la L2. Google My Maps ha demostrado ser un recurso válido para la retención de contenidos en Historia, así como para la adquisición de un idioma extranjero en entornos de aprendizaje en línea. [-]
Publicado en
Verbeia. Revista de Estudios Filológicos, monogràfic, 2021, any V, núm. 5, pàg. 26-56Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
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