Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorIbáñez Arenós, María
dc.contributor.authorBort-Mir, Lorena
dc.date.accessioned2021-02-05T10:00:15Z
dc.date.available2021-02-05T10:00:15Z
dc.date.issued2020-11-27
dc.identifier.citationIbáñez-Arenós, M., & Bort-Mir, L. (2020). Going Up Is Always Good: A Multimodal Analysis of Metaphors in a TV Ad with FILMIP, the Filmic Metaphor Identification Procedure. Complutense Journal of English Studies, 28, 189-201. https://doi.org/10.5209/cjes.66959ca_CA
dc.identifier.issn2386-6624
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/191703
dc.description.abstractConceptual Metaphor Theory developed by Lakoff & Johnson (1980) suggested that we use metaphors to evaluate and communicate in our various environments. Although metaphors encompass a large variety of taxonomies, orientational metaphors are those that rely on spatial position to map concepts into other ones, referring to a relation of valence and verticality. Stated by Kövecses (2010) conceptual metaphors such orientational ones draw ‘upward’ and ‘downward’ spatial positions in which ‘upward’ is usually referred to as having positive connotations, whereby their opposites, ‘downwards’, are understood as negative. This paper seeks to unveil how the orientational metaphor good is up is employed in a filmic narrative of a language learning application for technological devices named Babbel. The present analysis is developed under the application of FILMIP (Filmic Metaphor Identification Procedure, Bort-Mir 2019). In the analyzed narrative, the orientational metaphor good is up is represented in the Babbel TV commercial (2018) as a tool for persuading customers that the best way of escalating positions at work is by learning new languages. This analysis demonstrates how orientational metaphors in multimodal media emerge as a convenient device for marketing campaigns in the context of social status improvement.ca_CA
dc.description.abstractLa Teoría de la Metáfora Conceptual (Lakoff & Johnson 1980) sugiere que utilizamos metáforas para comunicarnos en diversos ambientes. Aunque las metáforas abarcan una gran variedad de taxonomías, las metáforas orientacionales son aquellas que se basan en la posición espacial para mapear ciertos conceptos en otros, refiriéndose a una relación de valencia y verticalidad. Las metáforas orientacionales dibujan posiciones espaciales “hacia arriba” y “hacia abajo” en las que se suele decir que “hacia arriba” tiene connotaciones positivas, mientras que su opuesto, “hacia abajo”, se entiende como negativo (Kövecses 2010). Este artículo pretende desvelar cómo la metáfora orientacional bueno es arriba se emplea en la narración fílmica sobre una aplicación móvil de aprendizaje de idiomas llamada Babbel. El presente análisis se desarrolla bajo la aplicación de FILMIP (Filmic Metaphor Identification Procedure, Bort-Mir 2019). En la narrativa analizada, la metáfora orientacional bueno es arriba se representa como una herramienta para persuadir a los clientes de que la mejor manera de escalar posiciones en el trabajo es mediante el aprendizaje de nuevos idiomas. Este análisis demuestra cómo las metáforas orientacionales en los medios multimodales emergen como un dispositivo brillante para las campañas de marketing en el contexto de la mejora del estatus social.ca_CA
dc.format.extent13 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherUniversidad Complutense de Madrid. Ediciones Complutense.ca_CA
dc.relation.isPartOfComplutense Journal of English Studies, vol. 28 (2020)ca_CA
dc.rightsAtribución 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectConceptual Metaphor Theoryca_CA
dc.subjectconceptual metaphorsca_CA
dc.subjectorientational metaphorsca_CA
dc.subjectFILMIPca_CA
dc.subjectmultimodal metaphorsca_CA
dc.subjectTeoría de la Metáfora Conceptualca_CA
dc.subjectmetáforas conceptualesca_CA
dc.subjectmetáforas orientacionalesca_CA
dc.subjectmetáforas multimodalesca_CA
dc.titleGoing Up Is Always Good: A Multimodal Analysis of Metaphors in a TV Ad with FILMIP, the Filmic Metaphor Identification Procedureca_CA
dc.title.alternativeIr hacia arriba es siempre bueno: análisis multimodal de metáforas en un anuncio televisivo con Filmip, el método de identificación de metáforas fílmicasca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5209/cjes.66959
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttps://revistas.ucm.es/index.php/CJES/article/view/66959ca_CA
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_CA


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Atribución 4.0 Internacional
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: Atribución 4.0 Internacional