Gender stereotypes about steam careers in education
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Título
Gender stereotypes about steam careers in educationAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Cifre, Eva; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia.Fecha de publicación
2019-06-11Editor
Universitat Jaume IResumen
The number of girls choosing careers related to science,
technology, engineering, arts and mathematics (STEAM) is still
very low. One of the explanations focuses on the differentiated
choice of professions according ... [+]
The number of girls choosing careers related to science,
technology, engineering, arts and mathematics (STEAM) is still
very low. One of the explanations focuses on the differentiated
choice of professions according to gender due to the importance of
the congruence search between the roles that society demands to
each sex. The aim of this study is to examine if the gender
stereotypes related to STEAM careers continue being reproduced
by students and teachers. To this end, we carried out a qualitative
study at the IES Ribalta in Castellón de la Plana with 12 female
students (50% female) from 14 to 16 years old, and with 6
teachers (50% male). With the students, we hold a group
workshop, showing an enigma about the sex of a person
introduced as a medical eminence. With the teachers, we
conducted semi-structured interviews in which they have been
asked if they think if there are innate capacities in the function of
gender in the people who are dedicated to STEAM careers. 50%
of the students did not solve the enigma, because: masculinization
/feminization of the professions (medical eminence, men; nurse,
woman), the invisibility of women scientists in textbooks and the
media, visualization of STEAM women achievements such as
something "unusual". Teachers' responses were in three lines:
Yes, there are innate differences in the function of gender and
female gender is the most favored; no, there are no innate
differences in the function of gender, and; Yes, there are
differences and its benefits the male gender. In conclusion, these
results confirm the variety of stereotyped beliefs in the educational
settings, which are consistent with the low percentages of women
in the STEAM careers currently. They also show the evident
intention to dismantle them by the participants. [-]
El número de chicas que eligen carreras vinculadas a ciencias,
tecnologías, ingenierías, artes y matemáticas (STEAM) sigue
siendo muy bajo. Una de las explicaciones se centra en la
elección diferenciada de profesiones ... [+]
El número de chicas que eligen carreras vinculadas a ciencias,
tecnologías, ingenierías, artes y matemáticas (STEAM) sigue
siendo muy bajo. Una de las explicaciones se centra en la
elección diferenciada de profesiones en función del género debido
a la importancia que tiene la búsqueda de congruencia entre los
roles que la sociedad demanda a cada sexo. El objetivo del
presente estudio es examinar si los estereotipos de género
relacionados con las carreras STEAM se siguen reproduciendo en
alumnado y profesorado. Para ello se ha llevado a cabo un estudio
cualitativo en el IES Ribalta de Castellón de la Plana con 12
alumnas/os (50% mujeres) de 14 a 16 años, y con 6 profesores/as
(50% hombres). Con el alumnado, se realizó un taller grupal
donde debían resolver un acertijo sobre el género de una persona
presentada como eminencia médica. Con el profesorado, se
realizaron entrevistas semi-estructuradas en las cuales se
preguntó si existían capacidades innatas en función del sexo en
las personas que se dedican a carreras STEAM. El 50% del
alumnado no resolvió el enigma por: masculinización/feminización
de profesiones (eminencia médica hombre, enfermera mujer),
invisibilidad de las mujeres científicas en libros de texto y medios
de comunicación, visibilización de logros de mujeres STEAM
como algo “inusual”. Los resultados del profesorado fueron en tres
líneas distintas: Si que existen diferencias innatas en las personas
de carreras STEAM siendo el género femenino más favorecido; no
existen diferencias innatas en función del género y, si existen,
benefician al género masculino. En conclusión, mediante estos
resultados se confirma la variedad de creencias estereotipadas en
el ámbito educativo, son consistentes con los bajos porcentajes de
mujeres en carreras STEAM en la actualidad. También se pone de
manifiesto por parte de las/los participantes la intención de
desmantelarlas. [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019.
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- Grau en Psicologia [1100]
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