Evolución y reconocimiento de las transgresiones morales y socioconvencionales en menores
View/ Open
Impact
Scholar |
Other documents of the author: Clemente Estevan, Rosa Ana; Villanueva, Lidón; Cuervo, Keren
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8034
comunitat-uji-handle3:10234/8637
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Evolución y reconocimiento de las transgresiones morales y socioconvencionales en menoresDate
2013-01Publisher
Universidad Autónoma del Estado de MéxicoISSN
1405-1435Bibliographic citation
CLEMENTE-ESTEVAN, Rosa Ana; VILLANUEVA-BADENES, Lidón; CUERVO-GÓMEZ, Keren. Evolución y reconocimiento de las transgresiones morales y socioconvencionales en menores. Convergencia, 2013, vol. 20, no 61, p. 15-34Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
http://www.redalyc.org/articuloBasic.oa?id=10524674001Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
The aim of this work is to analyze the child understanding of moral and socio-conventional norms in the general context of human relations. Likewise, their development and recognition is analyzed, making a reference ... [+]
The aim of this work is to analyze the child understanding of moral and socio-conventional norms in the general context of human relations. Likewise, their development and recognition is analyzed, making a reference to moral emotions that appear when transgressions take place, such as shame, guilt, empathy, and so on. Later, these data are connected with the appearance of desadaptive behaviors in youth, coming from transgressions, such as peer rejection, bullying at school, etc. Finally, a proposal of intervention is presented, the Re-integrative Shame procedure, which is focused on trying to repair the damage from the transgressions and based on the normative emotional development of children. [-]
El objetivo de este trabajo es analizar, dentro del contexto general de las relaciones humanas, la comprensión que de las normas —tanto morales como socioconvencionales— tienen los menores. Asimismo, se estudia su ... [+]
El objetivo de este trabajo es analizar, dentro del contexto general de las relaciones humanas, la comprensión que de las normas —tanto morales como socioconvencionales— tienen los menores. Asimismo, se estudia su evolución y reconocimiento, haciendo referencia a las emociones morales que aparecen cuando tienen lugar transgresiones de estas normas, como la vergüenza, la culpa, la empatía, etc. A continuación se relacionan todos estos datos con la aparición de conductas problemáticas en el menor, derivadas de transgresiones, como es el caso del rechazo entre iguales o el acoso escolar. Por último, se presenta una propuesta de intervención reparadora del daño derivado de las transgresiones, el procedimiento de Vergüenza Reintegrativa, basado precisamente en el desarrollo normativo emocional del menor. [-]
Is part of
Convergencia, 2013, vol. 20, no 61Rights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- PSI_Articles [596]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Academic goals orientation questionnaire for Colombian nursing students:Validity and reliability study
Manrique Abril, Fred; Herrera-Amaya, Giomar M; Morales Morales, Lina María; Ospina-Rojas, Andrés Fernando; Cervera-Gasch, Agueda; González-Chordá, Victor M. Elsevier (2020)Background Academic motivation guides students toward the achievement of academic objectives and influences their learning. However, there is little research on this subject in nursing education, and validated instruments ... -
Tema 10: Boletín de problemas
Badía, José; Martínez-Salvador, Begoña; Morales, Antonio; Sanchiz Martí, José Miguel (2012-06-01) -
Tema 9: Boletín de problemas
Badía, José; Martínez-Salvador, Begoña; Morales, Antonio; Sanchiz Martí, José Miguel (2012-06-01)