La Etnografía de la Educación, fuera y dentro de la escuela
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8019
comunitat-uji-handle3:10234/8633
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
La Etnografía de la Educación, fuera y dentro de la escuelaAuthor (s)
Date
2008Publisher
Universidade Federal de Pelotas. Facultade de EducaçãoISSN
2178-079X; 0104-1371Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1738Subject
Ethnography | education | school | Roma minority | Etnografía | educación | escuela | minoría gitana
Abstract
The present article outlines an intellectual path that begins with the anthropologists regarded as pioneers in the study of education, and continues up to today’s ethnography of education. It focuses on certain models ... [+]
The present article outlines an intellectual path that begins with the anthropologists regarded as pioneers in the study of education, and continues up to today’s ethnography of education. It focuses on certain models of analysis and perspectives that, in my opinion, are still extremely valid theoretical and methodological references in the anthropological study of education. Finally, it concludes by considering that the ethnographic reading formulated from anthropology, because of
its dual nature (auto-reflexive and interdisciplinary), may represent a major contribution for anyone interested in the issue of education. [-]
El presente artículo esboza una trayectoria intelectual que parte desde los antropólogos
considerados pioneros en el estudio del fenómeno educativo, hasta llegar a la actual Etnografía de la Educación. A su vez, está ... [+]
El presente artículo esboza una trayectoria intelectual que parte desde los antropólogos
considerados pioneros en el estudio del fenómeno educativo, hasta llegar a la actual Etnografía de la Educación. A su vez, está centrado en algunos modelos de análisis y perspectivas que, a juicio de la autora, siguen constituyendo referentes teóricos y metodológicos de una tremenda validez en el estudio antropológico
del fenómeno educativo. Por último, concluye considerando que la lectura
etnográfica elaborada desde la Antropología, por su doble naturaleza, autoreflexiva e
interdisciplinar, puede significar una importante aportación para todas aquellas personas
interesadas en el tema de la Educación. [-]
Is part of
Cadernos de Educação, 31, p. 13-30Rights
© Cadernos de Educação - FaE/UFPel
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- FIS_Articles [512]