Elderly teachers and ict – opportunities for active aging in the profession
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/83126
comunitat-uji-handle4:10234/83127
REVISTESMetadatos
Título
Elderly teachers and ict – opportunities for active aging in the professionFecha de publicación
2013-07Editor
Universitat per a Majors de la Universitat Jaume IISSN
2340-7719Cita bibliográfica
Kaloyanova, Nadezhda; Ivanova, Tinka.Elderly teachers and ict – opportunities for active aging in the profession.Ariadna, 2013, vol. 1_núm 1, p.25-32Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articlePalabras clave / Materias
Resumen
In focus of the proposed development is digital competence of teachers over 50 years of age, here defined as elderly
teachers. In terms of research, digital competence is understood as a key competence according to ... [+]
In focus of the proposed development is digital competence of teachers over 50 years of age, here defined as elderly
teachers. In terms of research, digital competence is understood as a key competence according to the European Reference
Framework for Lifelong Learning. It is considered as an integrated and acknowledged part of teacher’s professional
competencies which are in dynamic relationship with its status-role profile. 400 elderly teachers (over 50 years
of age) of different levels of education are studied. The study was conducted between 2010-2012 in three phases. The
first phase is part of a major survey of 1000 respondents to the dynamics of the teaching profession and described the
willingness of elderly teachers to integrate ict in their professional activity. The second phase aims to derive a model
of competency-role profile of elderly teachers by ict integration in education. The model is derived by questionnaire
and formed the basis of respondent’s perceptions of the bilateral relationship “digital competence and teachers professional
roles”. In the third phase the study is deepened in establishing the attitudes of elderly teachers to use ict in
their daily and professional lives. The used method was focus group. The conclusions are that elderly teachers do not
have digital competence as a necessary part of modern teachers’ competency-role profile. The conclusion concerns the
need to rethink approaches to training and lifelong learning to ict especially for elderly teachers. The general conclusion
is that attention should be directed toward training comprehensive competency-role complexes instead of the
formation of fragmented knowledge and skills. [-]
En el centro de la propuesta de desarrollo está la competencia digital de los docentes de más de 50 años de edad, denominados
aquí profesores mayores. En cuanto a la investigación, la competencia digital se entiende ... [+]
En el centro de la propuesta de desarrollo está la competencia digital de los docentes de más de 50 años de edad, denominados
aquí profesores mayores. En cuanto a la investigación, la competencia digital se entiende como una competencia
clave de acuerdo con el marco de referencia europeo para el aprendizaje permanente. Se considera como una parte integrante
y reconocida de las competencias profesionales de los profesores que están en relación dinámica con su perfil
de estatus-rol. Se estudian 400 profesores de edad avanzada (de más de 50 años de edad) de diferentes niveles de educación.
El estudio fue realizado entre 2010-2012 en tres fases. La primera fase forma parte de un importante estudio de
1000 profesores que respondieron a la dinámica de la profesión docente y se describe la disposición de los profesores
mayores para integrar las tic en su actividad profesional. La segunda fase tiene como objetivo obtener un modelo de
perfil de competencias del rol de los docentes mayores al integrar las tic en la educación. El modelo se deriva mediante
un cuestionario y es la base de la percepción del encuestado sobre la relación bilateral competencia digital y roles de los profesores profesionales. En la tercera fase se profundiza en el establecimiento de las actitudes de los profesores
mayores a utilizar las tic en su vida cotidiana y profesional. El método utilizado fue el grupo focal. Las conclusiones
son que los profesores mayores no tienen una competencia digital como parte necesaria del perfil de competencias del
rol de los profesores modernos. La conclusión se refiere a la necesidad de repensar los enfoques para la formación y el
aprendizaje permanente de las tic, especialmente para los profesores mayores. La conclusión general es que la atención
debe orientarse hacia la formación integral del rol-competencia complejo en lugar de la formación de conocimientos
y habilidades fragmentadas. [-]
Descripción
3rd International Conference on the Elderly and New Technologies. III Jornadas Internacionales de Mayores y Nuevas Tecnologías.
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess