Obstacles i facilitadors organitzacionals: Elaboració d’un qüestionari per a empleats del sector turístic de Nicaragua
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/76326
comunitat-uji-handle4:10234/79366
REVISTESMetadata
Title
Obstacles i facilitadors organitzacionals: Elaboració d’un qüestionari per a empleats del sector turístic de NicaraguaDate
2002Type
info:eu-repo/semantics/articleSubject
Abstract
Amb aquest treball pretenem mesurar la presencia dels principals facilitadors i obstacles organitzacionals
amb els que es troben els empleats del sector turístic de Nicaragua, per a la qual cosa s’elaborarà
un ... [+]
Amb aquest treball pretenem mesurar la presencia dels principals facilitadors i obstacles organitzacionals
amb els que es troben els empleats del sector turístic de Nicaragua, per a la qual cosa s’elaborarà
un qüestionari. Els obstacles organitzacionals es defineixen com aquells factors tangibles de l’ambient
de treball que afecten a les emocions en el treball i tenen la capacitat de restringir l’actuació laboral
(Brown i Mitchell, 1993: 726; Grau, Agut, Burriel i Salanova, 2001; Grau, Salanova, Agut i Burriel,
2001). La majoria d’aquests obstacles inclouen avaries o limitacions de la tecnologia, altres es basen
en les interaccions amb els companys. En general, la investigació mostra que quan es presenten aquests
obstacles (tècnics o socials) en l’ambient de treball, es produeix un efecte negatiu sobre les emocions
en el treball i l’actuació laboral dels treballadors (Brown i Mitchell, 1993: 746; Grau, Agut, Burriel i
Salanova, 2001; Grau, Salanova, Agut i Burriel, 2001). Al contrari, els facilitadors son aquells factors
de l’ambient de treball que contribueixen a l’eliminació o reducció dels obstacles.
Els obstacles i els facilitadors es van mesurar mitjançant una adaptació del Mètode d’Incidents
Crítics (Flanagan, 1954 en Grau, Salanova, Agut i Burriel, 2001). El procediment va consistir en realitzar
entrevistes semiestructurades a 30 empleats de contacte amb els clients d’hotels i restaurants de
Nicaragua. Es va demanar als empleats que informaren dels principals obstacles i facilitadors presents
en el seu ambient de treball. Per acord entre jutges es van analitzar les respostes dels empleats mitjançant
un anàlisi de contingut, i agrupant-les a continuació en items referits a obstacles i facilitadors.
Com a resultat es va obtindre una escala d’obstacles composada per 24 items i una altra escala de
facilitadors amb 13 items.
Aquesta investigació es va dur a terme en el marc del Projecte de Desenvolupament Turístic Integrat
per a la Regió Nord de Nicaragua (Estelí - Nueva Segovia), (López, Arnanz i Burriel 2003). [-]
Description
Vuitenes Jornades de Foment de la Investigació de la FCHS (Any 2002-2003)
Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess