The predicting role of self-efficacyin the Job Demands-Resources Model: A longitudinal study
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
The predicting role of self-efficacyin the Job Demands-Resources Model: A longitudinal studyFecha de publicación
2012-06Editor
Fundación Infancia y AprendizajeISSN
0210-9395; 1579-3699Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
http://www.ingentaconnect.com/content/fias/edp/2012/00000033/00000002/art00004Versión
info:eu-repo/semantics/acceptedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Taking Albert Bandura’s Social Cognitive Theory as our starting point, we analysed the predicting role of self-efficacy
in the Job Demands-Resources Model. We tested longitudinally the two underlying psychological ... [+]
Taking Albert Bandura’s Social Cognitive Theory as our starting point, we analysed the predicting role of self-efficacy
in the Job Demands-Resources Model. We tested longitudinally the two underlying psychological processes, namely: 1) the
motivational process, in which job resources (i.e., job autonomy and social support climate) foster engagement, and 2) the
erosion process, in which high job demands (i.e., quantitative overload and role conflict) lead to burnout. Structural
equation modelling in a sample of 274 secondary-school teachers confirmed both processes, as well as the powerful predicting
role of self-efficacy. Finally, we discuss the theoretical findings and the practical implications. [-]
Con la Teoría Social Cognitiva de Albert Bandura como punto de partida, hemos analizado el rol predictivo de la autoeficacia
en el Modelo Demandas-Recursos Laborales. Hemos comprobado longitudinalmente los dos procesos ... [+]
Con la Teoría Social Cognitiva de Albert Bandura como punto de partida, hemos analizado el rol predictivo de la autoeficacia
en el Modelo Demandas-Recursos Laborales. Hemos comprobado longitudinalmente los dos procesos psicológicos subyacentes,
a saber: 1) el proceso motivacional, en el que los recursos de trabajo (ej., autonomía en el trabajo y el clima de apoyo
social) fomentan el engagement, y 2) el proceso de erosión, en el que las altas demandas laborales (ej., sobrecarga cuantitativa
y conflicto de rol) conllevan al desgaste. Mediante ecuaciones estructurales, el modelo fue probado en una muestra de 274
profesores de enseñanza secundaria y se confirmaron ambos procesos, así como el poderoso rol de predicción de la autoeficacia.
Finalmente, se discuten los hallazgos teóricos y las implicaciones prácticas. [-]
Publicado en
Estudios de Psicología. 2012 June. Volume 33, Number 2Derechos de acceso
©Fundación Infancia y Aprendizaje (2012)
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info:eu-repo/semantics/openAccess
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