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dc.contributor.authorVicente-Pachés, Fernando
dc.date.accessioned2013-05-09T09:25:29Z
dc.date.available2013-05-09T09:25:29Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1137-0874
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/62869
dc.description.abstractIn recent years, the prolific development of computer technology has reached all the different sectors of society, including work. The use of computers makes it possible to collect a wide range of data about each person that, taken together, provide an unimaginable amount of information about the person in question. The systematic centralised knowledge of personal data becomes the fastest and most effective system of surveillance and control over society. As is well known, requesting “data of a personal nature in the processes of selecting or establishing conditions, by advertising, diffusion or any other means, which constitutes favourable or adverse discrimination for access to the job due to reasons concerning gender, origin, including racial or ethnic, age, marital status, disability, religion or convictions, political opinion, sexual orientation, trade union membership, social condition and language within the State" (art. 16 LISOS) shall be considered a serious infraction. As we can see, the seeds of controversy have been sown, because we are before one of the assumptions with an important ethical and legal background, and thus these kinds of invasive monitoring practices on the web should be questioned. Subsequently, when someone applies for a job, is it right for employment agencies to make judgements about them based on what has been posted on their profile in the social networks?
dc.description.abstractEn los últimos años el profuso desarrollo de la informática ha alcanzado a todos los sectores sociales y entre ellos, al ámbito laboral. El empleo del ordenador hace posible recopilar una amplia información sobre cada persona, reuniendo un conjunto de datos que aisladamente nada dicen, pero que al ser presentados en forma sistematizada, aportan una información del afectado inimaginable. El conocimiento centralizado y sistemático de datos personales se traduce en el sistema de vigilancia y control de la sociedad más rápido y eficaz. Como es sabido, la normativa laboral considera infracción muy grave el solicitar datos de carácter personal en los procesos de selección o establecer condiciones, mediante la publicidad, difusión o por cualquier otro medio, que constituyan discriminaciones favorables o adversas para el acceso al empleo por motivos de sexo, origen, incluido el racial o étnico, edad, estado civil, discapacidad, religión o convicciones, opinión política, orientación sexual, afiliación sindical, condición social y lengua dentro del Estado (art. 16 LISOS). Como podemos comprobar, la polémica está servida, pues estamos frente a uno de los supuestos en los que hay un trasfondo ético y jurídico importante, debiéndonos cuestionar este tipo de prácticas de seguimiento invasivas en la Red. Por consiguiente, como candidato a un empleo ¿se considera adecuado que las agencias de colocación puedan juzgar en base a lo que aparece publicado en el perfil de las personas en las redes sociales?
dc.format.extent21 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isospaca_CA
dc.publisherComité economic i social de la Comunitat Valencianaca_CA
dc.relation.isPartOfRevista de treball, economia i societat (2012) no. 64, 1-21ca_CA
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/*
dc.subjectprotection of personal data
dc.subjectjob-seeking
dc.subjectintermediate employment agencies
dc.titleProtección de datos personales y agentes intermediarios de colocación: la tutela de la libertad informática-intimidad del demandante de empleoca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttp://www.ces.gva.es/cs_/revista65.htmca_CA


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