Self-efficacy among university faculty: how to develop an adjusted scale
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
Self-efficacy among university faculty: how to develop an adjusted scaleFecha de publicación
2011-10Editor
Universidad de Murcia. Servicio de PublicacionesISSN
0212-9728; 1695-2294Cita bibliográfica
Anales de psicología (oct. 2011), vol. 27, no. 3, 800-807Tipo de documento
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http://revistas.um.es/analesps/article/view/135531/123611Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
The aim of this study was to describe the procedure carried out to develop a scale to measure specific self-efficacy in one particular do-main, i.e. university faculty, following the recommendations from Social Cognitive ... [+]
The aim of this study was to describe the procedure carried out to develop a scale to measure specific self-efficacy in one particular do-main, i.e. university faculty, following the recommendations from Social Cognitive Theory by Albert Bandura. The scale that was created considers the triple work profile of university faculty (i.e. teaching, research and management). By using confirmatory factor analyses in a sample of 166 university faculty members, we found a superior fit for the three-factor model that corresponded with their triple work profile. Moreover, we found significant differences in research self-efficacy at the level of aca-demic education: as the level of academic education increases, self-efficacy also increases. Finally, theoretical and practical implications, limi-tations of the study and future research are also discussed. [-]
El objetivo de este estudio fue mostrar el procedimiento lle-vado a cabo para desarrollar una escala que midiese la autoeficacia especí-fica en un dominio, por ejemplo, en el personal docente e investigador de la ... [+]
El objetivo de este estudio fue mostrar el procedimiento lle-vado a cabo para desarrollar una escala que midiese la autoeficacia especí-fica en un dominio, por ejemplo, en el personal docente e investigador de la universidad, siguiendo las recomendaciones de la Teoría Social Cognitiva de Albert Bandura. La escala creada considera el triple perfil laboral de los profesores universitarios (docencia, investigación y gestión). Mediante el uso del análisis factorial confirmatorio en una muestra de 166 profesores universitarios, encontramos un ajuste superior en el modelo de tres facto-res que se corresponden con el triple perfil laboral. Además, hemos en-contrado diferencias significativas en la autoeficacia para la investigación en el nivel de formación académica, a medida que el nivel de educación académica aumenta, la autoeficacia también lo hace. Por último, son dis-cutidas las implicaciones teóricas y prácticas, las limitaciones del estudio y las futuras investigaciones. [-]
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