Psychometric properties of the HIV/ AIDS Knowledge Scale for Spanish adolescents (HIV-KS)
View/ Open
Impact
Scholar |
Other documents of the author: Espada Sánchez, José Pedro; Huedo-Medina, Tania; Orgilés Amorós, Mireia; Secades Villa, Roberto; Ballester-Arnal, Rafael; Remor Bitencourt, Eduardo
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8033
comunitat-uji-handle3:10234/8636
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Psychometric properties of the HIV/ AIDS Knowledge Scale for Spanish adolescents (HIV-KS)Author (s)
Date
2009Publisher
Instituto de Investigación de Drogodependencias. Universidad Miguel Hernández de ElcheISSN
1578-5319Bibliographic citation
ESPADA, José P., et al. Psychometric properties of the HIV/AIDS Knowledge Scale for Spanish adolescents (HIV-KS). Salud y drogas, 2009, vol. 9, no 2, p. 149-164.Type
info:eu-repo/semantics/articleVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
Subject
Abstract
This paper aims to describe the development process, the factor structure,
the reliability and validity of a multidimensional scale to measure
HIV/AIDS-related knowledge for adolescents (HIV/AIDS Knowledge
Scale, ... [+]
This paper aims to describe the development process, the factor structure,
the reliability and validity of a multidimensional scale to measure
HIV/AIDS-related knowledge for adolescents (HIV/AIDS Knowledge
Scale, HIV-KS). After a pilot study of the items, a questionnaire of 28
items was administered to a sample from 14 different schools in 5 counties
in Spain. Firstly, Principal-component analysis was used: first, to test
a theory-driven structure and second, to develop an empirically derived
factor structure for HIV-KS, which was tested with a confirmatory factor
analysis. Secondly, reliability and convergent and discriminant validity
were examined and finally, the factorial invariance was analyzed
according to gender and age with a sample of 1,216 Spanish adolescents.
The final version of the HIV-KS consists of 10 items distributed across
three major factors. The factors included are: (1) HIV oral transmission,
(2) HIV effects, and (3) other HIV transmission methods. The HIV-KS is
invariant across gender and age and shows good validity and internal
reliability. HIV-KS is a capable and parsimonious self-report scale for
assessing main aspects of HIV/AIDS-related knowledge for adolescents [-]
El objetivo de este trabajo consistió en desarrollar y analizar las propiedades
psicométricas de una escala multidimensional para evaluar los
conocimientos relacionados con el VIH/SIDA en adolescentes (Escala
de ... [+]
El objetivo de este trabajo consistió en desarrollar y analizar las propiedades
psicométricas de una escala multidimensional para evaluar los
conocimientos relacionados con el VIH/SIDA en adolescentes (Escala
de conocimientos sobre VIH/SIDA, HIV-KS). Tras un estudio piloto se
administró un cuestionario de 48 ítems a una muestra de 14 centros escolares
de 5 provincias españolas. Se puso a prueba la estructura teórica
del cuestionario mediante un análisis de componentes principales al que
se le aplicó un análisis confirmatorio. Se analizó la validez convergente
y discriminante y la fiabilidad de la escala y, finalmente, se procedió a
comprobar su invarianza factorial en función del género y la edad con
una muestra de 1216 participantes. La versión final de HIV-KS estuvo
compuesta por 10 ítems distribuidos en 3 factores principales. Los factores
incluidos fueron (1) Transmisión oral del VIH, (2) Efectos del VIH,
y (3) Otras vías de transmisión del VIH. La escala HIV-KS muestra
invarianza en función del género y la edad y buena consistencia interna. HIV-KS es una escala capaz de evaluar de forma rápida y eficaz el grado
de conocimientos sobre VIH/SIDA en población adolescente [-]
Is part of
Health and Addictions / Salud y Drogas, 2009, v. 9, n. 2Rights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- PSB_Articles [1325]