Haciendo desigualdad de la diferencia: meritocracia y derecho a la identidad cultural. A propósito de la posición del pueblo gitano
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8613
comunitat-uji-handle3:10234/8615
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Haciendo desigualdad de la diferencia: meritocracia y derecho a la identidad cultural. A propósito de la posición del pueblo gitanoAuthor (s)
Date
2009Publisher
Universitat de ValènciaISSN
1138-9877Bibliographic citation
GARCÍA CÍVICO, Jesús. Haciendo desigualdad de la diferencia: Meritocracia y derecho a la identidad cultural. A propósito de la posición del pueblo gitano. Cuadernos Electrónicos de Filosofía del Derecho, 2010, no 19, p. 1-23.Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
https://ojs.uv.es/index.php/CEFD/article/view/157Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
The persistent information on high levels of unemployment and premature abandon of school of roma students (with all the
precautions with regard to undue generalizations, cases of full integration etc.) allow that ... [+]
The persistent information on high levels of unemployment and premature abandon of school of roma students (with all the
precautions with regard to undue generalizations, cases of full integration etc.) allow that the question of the right to a cultural
identity turns out to be current, as well as its repercussion in areas as those of education and employment. This work
analyzes the implication of the cultural difference, in the concrete case of the roma, taking into account the kind of economica
inequality legitimized according to the meritocratic system wich informs the mentioned areas. It is dealing with a
dissatisfaction judgement in human rights terms for the situation of a group wich measures the state of the racism and the
minorities status in Spain [-]
Los persistentes datos sobre altos niveles de desempleo y prematuro abandono escolar de la etnia o colectivo gitano (con
todas las precauciones en relación con generalizaciones indebidas, casos de plena integración ... [+]
Los persistentes datos sobre altos niveles de desempleo y prematuro abandono escolar de la etnia o colectivo gitano (con
todas las precauciones en relación con generalizaciones indebidas, casos de plena integración etc.) hacen que resulte
actual la cuestión del derecho a la identidad cultural y su incidencia en ámbitos como los de educación y empleo. Este
trabajo analiza la incidencia de la diferencia cultural, en el caso concreto del pueblo gitano, en la desigualdad legitimada
según el sistema meritocrático que informa los ámbitos anteriores. Se parte de un juicio de insatisfacción, en términos de
derechos humanos, sobre la situación de un grupo, “piedra de choque” del estado del racismo y las minorías en nuestro
país [-]
Is part of
Cuadernos Electrónicos de Filosofía del Derecho, 2009, n. 19Rights
© Universitat de València
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- DPU_Articles [401]
The following license files are associated with this item: