Elogio del equÍvoco. El deseo trans en 20.000 especies de abejas
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8013
comunitat-uji-handle3:10234/8014
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Elogio del equÍvoco. El deseo trans en 20.000 especies de abejasAuthor (s)
Date
2024Publisher
Universidad Miguel HernándezISSN
1989-8681Bibliographic citation
Shaila García-Catalán (2024): Elogio del equívoco. El deseo trans en 20.000 especies de abejas, en Miguel Hernández Communication Journal, Vol. 15 (1), pp. 23 a 54 Universidad Miguel Hernández, UMH (Elche-Alicante). DOI: 10.21134/mhjournal.v15i.2079Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
https://revistas.innovacionumh.es/index.php/mhcj/article/view/2079Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
En la película 20.000 especies de abejas de Estibaliz Urresola (2023) una niña transita una dolorosa travesía: de Aitor a Coco y de Coco a Lucía trata de acotar con el nombre propio el enigma que siente ante su ... [+]
En la película 20.000 especies de abejas de Estibaliz Urresola (2023) una niña transita una dolorosa travesía: de Aitor a Coco y de Coco a Lucía trata de acotar con el nombre propio el enigma que siente ante su extrañeza: siente que ha nacido en un cuerpo equivocado. En ese recorrido doloroso, su madre, Ane, tratará de acompañarla a tientas, desorientada, mientras busca definir su propio deseo a través del trabajo con la escultura. En este texto analizamos el film de Estibaliz Urresola como film clave del “otro nuevo cine español firmado por mujeres” que atiende al deseo trans trabajando las formas fílmicas con una mirada autoconsciente reclamando la escucha de lo particular a través de lo háptico, la sororidad y el trabajo con el malentendido. Nos interesan los estilemas, los elementos expresivos y narrativos en la puesta en escena, la puesta en imágenes y el montaje así como sus intertextos con el cine queer o el cine dirigido por mujeres de su generación. Concluiremos que Lucía es el emblema de ese trascendencia y secreto que toda familia debe respetar en sus herederos. [-]
In 20,000 species of bees (2023) by Estibaliz Urresola a girl goes through a painful
journey: from Aitor to Coco and from
Coco to Lucía she tries to define with
her own name the enigma she feels in the
face of her ... [+]
In 20,000 species of bees (2023) by Estibaliz Urresola a girl goes through a painful
journey: from Aitor to Coco and from
Coco to Lucía she tries to define with
her own name the enigma she feels in the
face of her strangeness: she feels that she
has been born in a wrong body On this
painful journey, his mother, Ane, will try
to accompany him gropingly, disoriented,
while he seeks to define his own desire through working with sculpture. In
this text we analyze the film by Estibaliz
Urresola as a key film of “another new
Spanish cinema signed by women” that
attends to trans desire by working on film
forms in a self-conscious way, demanding
listening to the particular through haptics,
sorority and work with misunderstanding.
We are interested in the stylems, the expressive and narrative elements in the staging, the putting in images and the editing as well
as their intertexts with queer cinema or cinema directed by women of their generation. We
will conclude that Lucía is the emblem of that transcendence and secret that every family
must respect in the heirs. [-]
Is part of
Miguel Hernández Communication Journal, Vol. 15 (1). Universidad Miguel Hernández, UMH (Elche-Alicante). DOI: 10.21134/ mhjournal.v15i.2079Funder Name
Universitat Jaume I
Project code
UJI-A2021-12
Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- COM_Articles [813]