Influència d'una proposta basada en jocs cooperatius per a xiquets i xiquetes amb dificultats per a establir relacions socials
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/98723
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadades
Títol
Influència d'una proposta basada en jocs cooperatius per a xiquets i xiquetes amb dificultats per a establir relacions socialsAutoria
Tutor/Supervisor; Universitat.Departament
Monteagudo, Pablo; Universitat Jaume I. Departament d'Educació i Didàctiques EspecífiquesData de publicació
2023-06-08Editor
Universitat Jaume IResum
Ser part d’un grup social i tindre les ferramentes adequades per a interactuar amb altres són factors
essencials per a que l’alumnat es desenvolupe d’una manera òptima. Una gran diversitat de
metodologies potencien ... [+]
Ser part d’un grup social i tindre les ferramentes adequades per a interactuar amb altres són factors
essencials per a que l’alumnat es desenvolupe d’una manera òptima. Una gran diversitat de
metodologies potencien aspectes fonamentals per afavorir la socialització a l'escola.
Específicament, els jocs cooperatius s'han mostrat com una de les ferramentes més útils per afavorir
l’autoestima, la cooperació, la comunicació i la interacció entre altres. Per aquest motiu, l’objectiu
principal d’aquest treball és implementar i analitzar l’impacte sobre les habilitats socials d’una
proposta didàctica basada en jocs cooperatius.
Durant la realització de les pràctiques curriculars es va observar que 3 alumnes d’un centre de
Castelló presentaven problemes de socialització. Així, després d’un període pre de quantificació de
conductes socials (interacció, participació, comunicació i comportament proactiu en la iniciació de
jocs), es va ficar en marxa una proposta que inclou 6 activitats de jocs cooperatius. Aquests jocs es
van desenvolupar, en primer lloc, d’una manera individual, seguidament en xicotet grup i, finalment,
en el grup classe complet durant una setmana. Al finalitzar la proposta es va dur a terme de nou un
període post d’observació de les 4 conductes abans mencionades.
Els resultats mostren un augment positiu en les conductes referents a la interacció i participació tras
dur a terme la proposta. Tanmateix, la resta de conductes no s'han vist modificades. Esta proposta
es podria prendre com un exemple i punt de partida en l’aplicació pràctica d'estos jocs per a
beneficiar les relacions socials en l'aula, tenint en compte les seus limitacions. [-]
Being part of a social group and having the right tools to interact with others are essential factors for
students to develop optimally. A wide variety of methodologies promote fundamental aspects to
favour social ... [+]
Being part of a social group and having the right tools to interact with others are essential factors for
students to develop optimally. A wide variety of methodologies promote fundamental aspects to
favour socialisation at school. Specifically, cooperative games have been shown to be one of the
most useful tools to promote self-esteem, cooperation, communication and interaction among
others. For this reason, the main objective of this work is to implement and analyse the impact of
social skills of a didactic proposal based on cooperative games.
During the internship, it was observed that 3 students from a school in Castellón had socialisation
problems. Thus, after a period of pre-quantification of social behaviours (interaction, participation,
communication and proactive behaviour in the initiation of games), a proposal was implemented
which included 6 cooperative games activities. These games were first played individually, then in
small groups and finally in the whole class for one week. At the end of the proposal, a postobservation period of the 4 behaviours mentioned above was carried out again.
The results show a positive increase in the behaviours related to interaction and participation after
the proposal was carried out. However, the rest of the behaviours have not been modified. This
proposal could be taken as an example and starting point in the practical application of these games
to benefit social relations in the classroom, taking into account their limitations. [-]
Paraules clau / Matèries
Grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil | Grado en Maestro o Maestra de Educación Infantil | Bachelor's Degree in Preschool Education | socialització | aprenentatge cooperatiu | interacció | participació | comunicació | conducta proactiva | socialisation | cooperative learning | interaction | participation | communication | proactive behaviour
Descripció
Treball Final de Grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil (Pla de 2018). Codi: MI1840. Curs acadèmic: 2022/2023
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDrets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess