La relació entre l'escola i la comunitat a les zones rurals: el cas concret del CRA l'Ullastre
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/98725
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadades
Títol
La relació entre l'escola i la comunitat a les zones rurals: el cas concret del CRA l'UllastreAutoria
Tutor/Supervisor; Universitat.Departament
Moreno García, Gemma Maria; Universitat Jaume I. Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la LiteraturaData de publicació
2023-06-08Editor
Universitat Jaume IResum
La despoblació del medi rural s'ha convertit en un dels aspectes centrals de l'agenda pública a
l'última dècada a Espanya (Andrés, 2022). Davant d’aquesta problemàtica, Harmon i Schafft (2009)
afirmen que per tal ... [+]
La despoblació del medi rural s'ha convertit en un dels aspectes centrals de l'agenda pública a
l'última dècada a Espanya (Andrés, 2022). Davant d’aquesta problemàtica, Harmon i Schafft (2009)
afirmen que per tal de revitalitzar les zones rurals és primordial construir i mantenir forts vincles amb
les escoles públiques locals. En aquest sentit, Bustos (2009) també afirma que l’escola contribueix
a la fixació de població en espais amb pèrdua demogràfica, i, per tant, assenyala la necessitat que
té l’escola d'obrir-se al context. Tenint en compte que a la Comunitat Valenciana el sistema rural
comprèn un total de 143 municipis, aquest treball pretén analitzar quines relacions s’estableixen
entre l’escola i la comunitat a les zones rurals, posant el focus de mira en el cas concret del CRA
l’Ullastre, el qual està format pels aularis de la Salzadella, Tírig i Xert. Particularment, aquesta
investigació aprofundeix sobre quin és el paper dels ajuntaments, les associacions, les famílies i
l’equip directiu en aquesta missió, a l’igual que la seua opinió respecte a la importància de la relació
existent entre escola i comunitat. Per tal de portar a terme la recollida de dades es realitza un
qüestionari, els participants del qual són els i les docents que formen part del CRA l’Ullastre. Els
resultats obtesos permeten conèixer el grau d’implicació dels diferents agents rurals i les estratègies
utilitzades per afavorir la relació centre-context, propiciant l’extrapolació de les conclusions a altres
zones rurals del territori nacional espanyol i obrint altres línies d’investigació. [-]
The depopulation of the rural environment has become one of the central aspects of the public
agenda in the last decade in Spain (Andrés, 2022). Given this problem, Harmon and Schafft (2009)
state that in order to ... [+]
The depopulation of the rural environment has become one of the central aspects of the public
agenda in the last decade in Spain (Andrés, 2022). Given this problem, Harmon and Schafft (2009)
state that in order to revitalize rural areas it is essential to build and maintain strong links with local
public schools. In this sense, Bustos (2009) also states that the school contributes to the fixation of
population in spaces with demographic loss, and therefore he points out the need for the school to
open up to the context. Considering that in the Valencian Community the rural system comprises a
total of 143 municipalities, this work aims to analyse which relationships are established between
the school and the community in rural areas, focusing on the specific case of the CRA l'Ullastre,
which is formed by the schools of la Salzadella, Tírig and Xert. In particular, this research delves into
the role of the town councils, associations, families and the director in this mission, as well as their
opinion regarding the importance of the existing relationship between school and community. In
order to carry out the data collection, a questionnaire is carried out, the participants of which are the
teachers who are part of the CRA l'Ullastre. The results obtained make it possible to know the degree
of involvement of the different rural agents and the strategies used to favour the centre-context relationship, facilitating the extrapolation of the conclusions to other rural areas of the Spanish
national territory and opening other lines of research. [-]
Paraules clau / Matèries
Descripció
Treball Final de Grau en Mestre o Mestra d'Educació Primària (Pla de 2018). Codi: MP1840. Curs acadèmic: 2022/2023
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDrets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Elements relacionats
Mostrant elements relacionats per títol, autoria, creador i matèria.
-
L’escola rural. CRA El Trescaire
Duran Polo, Ana Isabel; Flors Badenes, Anna; Altaba Tena, Vanessa; Serra Fortea, Félix Ramón; Ponz Domingo, Sergio Universitat Jaume I (2012)Ens ha semblat oportú ampliar el concepte d'educació al món rural. En aquest sentit, hem recollit unes pautes que vénen en un llibre editat pel MRP el títol del qual és del tot significatiu: Treballar a l'escola rural ... -
Arraigo y proyectos de futuro de jóvenes del Delta bonaerense del Paraná (Argentina)
Camarero, Gimena; Straccia, Patricio Universitat Jaume I. Servei d'Activitats Socioculturals (SASC) (2023-12)Actualmente las migraciones de las juventudes rurales son materia de preocupación social y académica. En Latinoamérica, los estudios sobre jóvenes rurales sostienen que no es posible explicarlos únicamente bajo una ... -
¿Movilidad rural sostenible? Más allá de las políticas de movilidad con mirada urbana
Iso Tinoco, Andoni; Sanz Tolosana, Elvira; Martínez Lorea, Ion Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions (2023)The challenge of climate change has prompted a paradigm shift in European policies. The implementation of mobility policies focused on reducing the use of private vehicles is defended as one of the main pillars of action. ...