The Suffering Body in Pepe Sales’s Poetry
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REVISTESMetadata
Title
The Suffering Body in Pepe Sales’s PoetryAuthor (s)
Date
2022Publisher
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i PublicacionsISSN
1697-7750; 2340-4981Bibliographic citation
Maestre Brotons, A. (2022). El cuerpo que sufre en la poesía de Pepe Sales. Cultura, Lenguaje Y Representación, 29, 45-59. https://doi.org/10.6035/clr.6399Type
info:eu-repo/semantics/articleVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
pain | AIDS | homosexuality | drug | poetry | counterculture | dolor | sida | homosexualidad | droga | poesía | contracultura
Abstract
The poems of Pepe Sales (Barcelona, 1954-1994) are marked by his experience as a homosexual, drug addict and AIDS sufferer. Hewas a key member of the Barcelona counterculture, along with Pau Riba, Pau Malvido and Genís ... [+]
The poems of Pepe Sales (Barcelona, 1954-1994) are marked by his experience as a homosexual, drug addict and AIDS sufferer. Hewas a key member of the Barcelona counterculture, along with Pau Riba, Pau Malvido and Genís Cano, and has gone down in history as one of the poètes mauditsof contemporary Catalan literature. The aim of this article is to analyse the representation of pain and distress inhis poems and songs, with some additional references to his paintings. To this end, I draw on the critical work of Susan Sontag, Sara Ahmed, David Le Breton and Joanna Bourke, who conceive pain in general, not as a private and personal experience, but as a cultural and historical event that creates identity and community bonds. The main strategies used by Sales to convey his pain are the scream, animalisation, weapons and wounds, as well as, especially, the scar or the religious stigma. The basicfinding is that the poet’s pain is not simply a testimonyto the suffering of a lost generation of junkies and misfits that the official account of the transition from Francoism to democracy has stigmatised. On the contrary, it reminds us of an unfair medical, political and financial system that inflicted great sufferingon them. [-]
La poesía de Pepe Sales (Barcelona, 1954-1994) está marcada por su experiencia como homosexual, drogadicto y enfermo de sida. Miembro destacado de la generación de la contracultura, como también lo fueron ... [+]
La poesía de Pepe Sales (Barcelona, 1954-1994) está marcada por su experiencia como homosexual, drogadicto y enfermo de sida. Miembro destacado de la generación de la contracultura, como también lo fueron Pau, Riba, Pau Malvido o Genís Cano, ha pasado a la historia como uno de los «poetas malditos» de la literatura catalana contemporánea. El objetivo de este artículo es analizar la representación del dolor y del sufrimiento en sus poemas y canciones, con alguna referencia también a sus pinturas. Para ello, a partir de la obra crítica de Susan Sontag, Sara Ahmed, David Le Breton y Joanna Bourke, se adopta una concepción del dolor, no como una experiencia privada y personal, sino como un fenómeno cultural e histórico que crea identidad y lazos comunitarios. Las principales estrategias empleadas por Sales para expresar el dolor son el grito, la animalización, el arma y la herida y, especialmente, la cicatriz o el estigma religioso. La conclusión básica es que el dolor del poeta no solo da testimonio del sufrimiento de una generación perdida de drogadictos e inadaptados(que la historia oficial de la transición ha estigmatizado), sino que nos recuerda constantemente las injusticias de un sistema médico, político y económico que les causaron un enorme sufrimiento a lo largo de su vida. [-]
Is part of
Cultura, Lenguaje y Representación, 2022, vol. 29Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
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- CLR_2022_núm.29 [9]