The evaluation of family support programmes in Spain: an analysis of their quality standards
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/10234/199661/Evaluation_Psicologia%20Educativa.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
Visualitza/
Impacte
![Google Scholar](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/logo_google.png)
![Microsoft Academico](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/logo_microsoft.png)
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8034
comunitat-uji-handle3:10234/8637
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadades
Títol
The evaluation of family support programmes in Spain: an analysis of their quality standardsAutoria
Data de publicació
2023-01Editor
Colegio Oficial de Psicólogos de MadridISSN
1135-755X; 2174-0526Cita bibliogràfica
Hidalgo, V., Rodríguez-Ruiz, B., García Bacete, F. J., Martínez-González, R. A., López-Verdugo, I., & Jiménez, L. (2023). The evaluation of family support programmes in Spain. An analysis of their quality standards. Psicología Educativa, 29 (1), 35-43. https://doi.org/10.5093/psed2023a9Tipus de document
info:eu-repo/semantics/articleVersió
info:eu-repo/semantics/publishedVersionParaules clau / Matèries
Resum
Since the well-known publication of the Society for Prevention Research about standards for evidence related to research on prevention interventions, a rigorous evaluation is considered one of the main requirements ... [+]
Since the well-known publication of the Society for Prevention Research about standards for evidence related to research on prevention interventions, a rigorous evaluation is considered one of the main requirements for evidence-based programmes. Despite their importance, many programmes do not include evaluation designs that meet the most widely agreed quality standards. The aim of this study was to examine the evaluation processes of fifty-seven Spanish programmes identified in the context of the COST European Family Support Network. The obtained results provide a fairly positive picture of the quality of programme evaluation standards, although more designs that include a control group, follow-up evaluations assessing long-term effects, and the evaluation of child and indirect outcomes are needed. The results are discussed from a comprehensive and plural perspective of evaluation which, in addition to methodological rigor, considers the usefulness, feasibility, and ethical rigor of evaluation research. [-]
A partir de las propuestas de la Society for Prevention Research sobre los estándares de evidencia necesarios para las intervenciones preventivas, contar con una evaluación rigurosa se considera como uno de los ... [+]
A partir de las propuestas de la Society for Prevention Research sobre los estándares de evidencia necesarios para las intervenciones preventivas, contar con una evaluación rigurosa se considera como uno de los principales requisitos de los programas basados en la evidencia. A pesar de su importancia, muchos programas de apoyo familiar no cuentan con diseños de evaluación que cumplan con los estándares de calidad más consensuados. El objetivo de este artículo fue analizar los procesos de evaluación de cincuenta y siete programas españoles identificados en el marco del proyecto COST European Family Support Network. Los resultados obtenidos muestran una imagen bastante positiva de los estándares de calidad que caracterizan la evaluación de los programas, aunque es necesario ampliar el número de diseños que incluyan grupos de comparación, que contemplen medidas de los efectos en el bienestar infantil y que lleven a cabo evaluaciones de seguimiento para medir los efectos a largo plazo de las intervenciones. Se analizan los resultados desde un enfoque plural de la evaluación, que además del rigor metodológico considera la necesidad de tener en cuenta la utilidad, la viabilidad y el rigor ético de las investigaciones de evaluación. [-]
Publicat a
Psicología Educativa, Vol. 29, Núm. 1 (2023)Entitat finançadora
COST (European Cooperation in Science and Technology
Codi del projecte o subvenció
COST Action CA18123
Drets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
- PSI_Articles [597]