Optimism Intervention Project in Primary Education
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadatos
Título
Optimism Intervention Project in Primary EducationAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
García Bacete, Francisco Juan; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i MetodologiaFecha de publicación
2022-07-12Editor
Universitat Jaume IResumen
Within the framework of current education, the promotion of students in socioemotional aspects has
become a necessary aspect in order to achieve satisfactory performance and successfully face any
situation in their ... [+]
Within the framework of current education, the promotion of students in socioemotional aspects has
become a necessary aspect in order to achieve satisfactory performance and successfully face any
situation in their daily lives. To achieve this goal, methodologies are used that give students a leading
role in their learning and, at the same time, promote values, motivation, creativity, among others
(Martínez-Munar, 2015). The emergence of positive psychology has allowed the analysis of the
positive factors that improve the health and well-being of individuals, focusing on the skills and
abilities of the individual and the family to face the challenges of life (Roberts, Brown, Johnson and
Reinke, 2002). Optimism is one of the most interesting concepts, optimism has been shown to be
associated with a higher perceived internal locus of control and thus more adaptive self-regulation
(Renaud et al., 2019). This is why this intervention project is a proposal for early adolescent
intervention in optimism, based on the GREI model through children's and young people's literature. A
series of activities divided into 6 sessions have been designed focusing on the cognitive, emotional
and behavioural dimensions as the main strategy to promote optimism. The methodology used has
two central axes, Dialogue and Questions and Modelling. The first aims to reflect on the thoughts,
emotions and behaviours of the character in the play and the second aims to develop learning by
observation. The project is aimed at primary school children between 8 and 10 years of age and
seeks to reflect on and internalise the contents of the children's literature work La Abuelita Aventurera
(The Adventurous Granny), by Ana María Machado. [-]
En el marco de la educación actual, el fomento del alumnado en aspectos socioemocionales se ha
convertido en un aspecto necesario para lograr desenvolverse satisfactoriamente y afrontar con éxito
cualquier situación ... [+]
En el marco de la educación actual, el fomento del alumnado en aspectos socioemocionales se ha
convertido en un aspecto necesario para lograr desenvolverse satisfactoriamente y afrontar con éxito
cualquier situación de su vida diaria. Para conseguir esta meta se emplean metodologías que dan
protagonismo a los estudiantes en su aprendizaje y, a la vez se promueven valores, motivación,
creatividad, entre otras (Martínez-Munar, 2015). El surgimiento de la psicología positiva ha permitido
el análisis de los factores positivos que mejoran la salud y el bienestar de los individuos centrándose
en las aptitudes y capacidades de la persona y de la familia para afrontar los desafíos de la vida
(Roberts, Brown, Johnson y Reinke, 2002). El optimismo es uno de los conceptos que suscita mayor
interés, se ha demostrado que el optimismo se asocia con una mayor percepción del locus de control
interno y ,por ende, con una autorregulación más adaptativa (Renaud et al., 2019). Es por esto que
este proyecto de intervención es una propuesta para la intervención en la adolescencia temprana en
optimismo, basado en el modelo del GREI a través de la literatura infantil y juvenil. Se han diseñado
una serie de actividades divididas en 6 sesiones centradas en las dimensiones cognitiva, emocional y
conductual como principal estrategia para fomentar el optimismo. La metodología utilizada tiene dos
ejes centrales, el Diálogo y Preguntas y el Modelado. El primero persigue la reflexión sobre los
pensamientos, emociones y conductas del personaje de la obra y el segundo pretende desarrollar el
aprendizaje por observación. El proyecto está dirigido a niños/as de primaria entre 8 y 10 años y
busca la reflexión e interiorización de los contenidos de la obra de literatura infantil La Abuelita
Aventurera, de Ana María Machado. [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2021/2022
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- Grau en Psicologia [1080]
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autoría o Palabra clave.
-
Adaptive control optimization in micro-milling of hardened steels-evaluation of optimization approaches
Coppel, Ricardo; Abellán-Nebot, José V.; Siller, Héctor R.; Rodríguez, Ciro A.; Guedea, Federico Springer (2016-06)Nowadays, the miniaturization of many consumer products is extending the use of micro-milling operations with high-quality requirements. However, the impacts of cutting-tool wear on part dimensions, form and surface integrity ... -
Coverage Optimization with a Dynamic Network of Drone Relays
Arribas, Edgar; Mancuso, Vincenzo; Cholvi, Vicent Institute of Electrical and Electronics Engineers (2019-07-09)The integration of aerial base stations carried by drones in cellular networks offers promising opportunities to enhance the connectivity enjoyed by ground users. In this paper, we propose an optimization framework for the ... -
Scheduling optimization of a cabinet refrigerator incorporating a phase change material to reduce its indirect environmental impact
Maiorino, Angelo; Mota-Babiloni, Adrián; Del Duca, Manuel Gesù; APREA, CIRO MDPI (2021-04-13)Phase Change Materials (PCMs) incorporated in refrigerators can be used to shift their energy consumption from peak periods, when the electric network energy demand is the highest, to off-peak periods. While PCMs can ...