The invisibility of adolescent migrants in the classroom: a critical analysis on the social inclusion pedagogical strategies of teachers in secondary high schools in Castelló de la Plana
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/74226
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadades
Títol
The invisibility of adolescent migrants in the classroom: a critical analysis on the social inclusion pedagogical strategies of teachers in secondary high schools in Castelló de la PlanaAutoria
Tutor/Supervisor; Universitat.Departament
Comins-Mingol, Irene; Universitat Jaume I. Departament de Filosofia i SociologiaData de publicació
2022-07-06Editor
Universitat Jaume IResum
This Master’s thesis seeks to understand, contextualize, and promote critical
concepts of social inclusion and culture of peace for teachers. To do so, it analyzes the
pedagogical strategies of teachers in secondary ... [+]
This Master’s thesis seeks to understand, contextualize, and promote critical
concepts of social inclusion and culture of peace for teachers. To do so, it analyzes the
pedagogical strategies of teachers in secondary high schools in Castellón. It starts
discussing a critical and decolonial approach to intercultural education and institutionalized
approaches; proceeds with presenting semi-structured in-depth interviews with public high
school teachers; identifies the problems of curriculum ideology based on neoliberalism and
capitalism, characterization of migrant students, language assimilation, and teacher training
and concludes with a small project to change current classrooms towards more inclusive
and peaceful ones. [-]
Esta tesis de Máster busca comprender, contextualizar y promover conceptos
críticos de inclusión social y cultura de paz para los docentes. Para ello, analiza las
estrategias pedagógicas de docentes de los Institutos ... [+]
Esta tesis de Máster busca comprender, contextualizar y promover conceptos
críticos de inclusión social y cultura de paz para los docentes. Para ello, analiza las
estrategias pedagógicas de docentes de los Institutos de Educación Secundaria en Castellón.
Comienza discutiendo una aproximación crítica y decolonial a la educación intercultural y
a los enfoques institucionalizados; procede a presentar entrevistas semiestructuradas en
profundidad con docentes de institutos públicos; identifica los problemas de la ideología
curricular basada en el neoliberalismo y el capitalismo, la caracterización de los alumnos
inmigrantes, la asimilación lingüística y la formación del profesorado y concluye con un
pequeño proyecto para cambiar las aulas actuales hacia unas aulas más inclusivas y
pacíficas. [-]
Paraules clau / Matèries
Máster Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo | International Master in Peace, Conflict and Development Studies | Màster Internacional en Estudis de Pau, Conflictes i Desenvolupament | migration | Intercultural Education | decoloniality | social inclusion | a culture of peace | migración | educación intercultural | decolonialidad | inclusión social | cultura de paz
Descripció
Treball Final de Màster Universitari en Estudis Internacionals de Pau, Conflictes i Desenvolupament (Pla de 2013). Codi: SBG119. Curs acadèmic: 2021/2022
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/masterThesisDrets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess