Video game addiction during the course of the pandemic and its possible school absenteeism consequence; study of prevention and treatment
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Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
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TFG-TFMMetadatos
Título
Video game addiction during the course of the pandemic and its possible school absenteeism consequence; study of prevention and treatmentAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Romero Carrasco, Esperanza Maria; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i PsicobiologiaFecha de publicación
2022-06-14Editor
Universitat Jaume IResumen
The pandemic and its consequent quarantine in 2020 meant that we spent a great deal of time
without being able to leave our homes, which meant that we had to adapt and seek other forms
of socialization to relate ... [+]
The pandemic and its consequent quarantine in 2020 meant that we spent a great deal of time
without being able to leave our homes, which meant that we had to adapt and seek other forms
of socialization to relate with other people. In this way we came to video games as a form of
socialization, because we could interact with our friends without leaving home. Many people
began to lose the notion of time and spending more hours than recommended for playing,
changing schedules, routines, and even personal hygiene. The return to normality was
complicated and many people could not stop playing, prioritizing this to neglect other needs
such as attending classes. A study of N=1 was done with a 13-year-old teen who had started
playing video games during quarantine and had developed an addiction to video games. He was
quitting school and it was seriously affecting his academic performance . Different types of
interventions were carried out (behavioral contract, creation of a strict schedule with game
hours and parental psychoeducation). Of all these interventions, significant results were only
seen in parental psychoeducation. In this way, the proposal made for intervention in cases of
school absenteeism due to addiction to video games in young people is psychoeducation aimed
at parents, which includes information on new technologies, the consequences of addiction to
video games and parental control. What is it and how does it work? as well as a series of
guidelines to detect video game addiction in minors. [-]
La pandemia y su consecuente cuarentena en 2020 implicó que pasaramos una gran cantidad de
tiempo sin poder abandonar nuestras casas, lo cual hizo que tuviéramos que adaptarnos y
buscar otras formas de socialización ... [+]
La pandemia y su consecuente cuarentena en 2020 implicó que pasaramos una gran cantidad de
tiempo sin poder abandonar nuestras casas, lo cual hizo que tuviéramos que adaptarnos y
buscar otras formas de socialización para relacionarnos con otras personas. De este modo
llegamos a los videojuegos como una forma de socialización, de esta manera podíamos
relacionarnos con nuestros amigos sin salir de casa. Muchas personas empezaron a perder la
noción del tiempo y a pasar más horas de las recomendadas jugando, perdiendo de esta manera
los horarios, las rutinas e incluso la higiene personal. La vuelta a la normalidad fue complicada y
muchas personas no podían dejar de jugar, priorizando esto para descuidar otras necesidades
como asistir a clases. Se hizo un estudio de N=1 con un adolescente de 13 años que había
empezado a jugar a videojuegos durante la cuarentena y que había desarrollado una adicción a
los videojuegos, él estaba dejando de asistir a clase y le estaba afectando gravemente en su
rendimiento escolar. Se llevaron a cabo diferentes tipos de intervenciones (contrato conductual,
creación de un horario estricto con las horas de juego y la psicoeducación parental). De todas
estas intervenciones solo se vieron resultados significativos en la psicoeducación parental. De
este modo, la propuesta que se hace para la intervención en casos de absentismo escolar por
adicción a los videojuegos en jóvenes es de una psicoeducación orientada a los padres, en la cual
se incluye información sobre las nuevas tecnologías, las consecuencias de la adicción a los
videojuegos, el control parental ¿Qué es y cómo funciona?, así como una serie de pautas para
detectar la adicción a los videojuegos en menores. [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2021/2022
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- Grau en Psicologia [1092]