Deviant politics: hip hop as a form of resistance against hyper-criminalization and structural violence
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/10234/197563/Ornelas_Marquez_Deviant.pdf.jpg?sequence=4&isAllowed=y)
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/159025
comunitat-uji-handle4:10234/197401
REVISTESMetadata
Title
Deviant politics: hip hop as a form of resistance against hyper-criminalization and structural violenceAuthor (s)
Date
2016Publisher
Universitat Jaume I. Servei d'Activitats Socioculturals (SASC); Universitat Jaume I. Seminari Permanent d'Aprenentatge en Participació Comunitària "Garbell"ISSN
2386-5458Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
https://www.e-revistes.uji.es/index.php/kult-ur/issue/view/v3n5Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
The purpose of this research is to examine how hip hop music
provides a place for what Rios (2011) calls “deviant politics” where young
men put on a tough front associated with hyper-masculinity in response to the ... [+]
The purpose of this research is to examine how hip hop music
provides a place for what Rios (2011) calls “deviant politics” where young
men put on a tough front associated with hyper-masculinity in response to the
way society excludes them on the base of their race/ethnicity and low-income
status. The concept of deviant politics will be used to examine how the role of
hip hop music in Juárez shapes resistance to hyper-criminalization in order to
recover from structural violence. The study addresses two objectives:
1. To examine the hyper-criminalization of Juárez MCs by examining the
structural context in which they live and the deviant labels attached to this
group attributed to their status as young, male and poor.
2. To illustrate how hip hop is a form of resistance, or what Rios (2011) calls
deviant politics, used to combat stigma and the lack of legitimate (educational
and work) opportunities.
This study consists of 16 in-depth interviews with Juárez MCs; content analysis is used to interpret the lyrics of four of their songs. [-]
El propósito de esta investigación es examinar cómo la música
hip hop proporciona un lugar para lo que Ríos (2011) llama «Deviant Polítics» donde los jóvenes adoptan una imagen ruda que está asociada con ... [+]
El propósito de esta investigación es examinar cómo la música
hip hop proporciona un lugar para lo que Ríos (2011) llama «Deviant Polítics» donde los jóvenes adoptan una imagen ruda que está asociada con la
híper-masculinidad como una respuesta a la exclusión de la sociedad debido a
su raza/etnia y su estatus socioeconómico. El concepto de «Deviant Politics»
se utilizará para examinar cómo el papel de la música hip hop en Juárez da
forma a la resistencia contra la híper-criminalización para recuperarse de la
violencia estructural. Se abordarán dos objetivos:
1. Trato de examinar la hípercriminalización de los MC en Juárez, examinando el contexto estructural en la que viven atribuido a su condición de hombres, de jóvenes, y de bajos recursos.
2. Voy a ilustrar cómo el hip hop es una forma de resistencia, o lo que Ríos
(2011) llama «Deviant Politics», que se utiliza para combatir el estigma y la
falta de oportunidades en la educación y buenos empleos.
Este estudio consta de 16 entrevistas con jóvenes juarenses. He utilizado el
análisis de contenido para interpretar cuatro letras de canciones de MC de
Juárez. [-]
El propòsit d’aquesta recerca és examinar com la música hip hop
proporciona un lloc per a allò que Ríos (2011) anomena «Deviant Politics»,
en què els joves adopten una imatge ruda que està associada amb la hiper ... [+]
El propòsit d’aquesta recerca és examinar com la música hip hop
proporciona un lloc per a allò que Ríos (2011) anomena «Deviant Politics»,
en què els joves adopten una imatge ruda que està associada amb la hipermasculinitat com a resposta a l’exclusió de la societat a causa de la seua raça/ètnia
i del seu estatus socioeconòmic. El concepte de Deviant Politics s’utilitzarà
per a examinar el paper de la música hip hop a Juárez, i com dóna forma a
la resistència contra la hipercriminalització per a recuperar-se de la violència
estructural. S’hi abordaran dos objectius:
1. Tracte d’examinar la hipercriminalització dels MC a Juárez, i examine el
context estructural en el qual viuen, atribuït a la seua condició d’homes, de
joves de pocs recursos.
2. Il·lustre com el hip hop és una forma de resistència, o el que Ríos (2011)
anomena Deviant Politics, que s’utilitza per a combatre l’estigma i la falta
d’oportunitats en l’educació i bones ocupacions.
Aquest estudi consta de 16 entrevistes amb joves de Juárez. He utilitzat l’anàlisi de contingut per a interpretar quatre lletres de cançons de MC de Juárez. [-]
Is part of
kult-ur, vol. 3, núm. 5Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- kult-ur_2016_v.3_n.5 [21]