Esloganización del discurso fronterizo
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/617
comunitat-uji-handle4:10234/196393
REVISTESMetadata
Title
Esloganización del discurso fronterizoDate
2021Publisher
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i PublicacionsDOI
10.6035/clr.5704ISSN
1697-7750; 2340-4981Bibliographic citation
Cicres, J., & Masgrau, M. (2021). La esloganización del discurso fronterizo: Los eslóganes políticos en torno a la pandemia de la Covid-19. Cultura, Lenguaje Y Representación, 26, 189-207. https://doi.org/10.6035/clr.5704Type
info:eu-repo/semantics/articleVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
This study focuses on the sloganization of the political discourse on Covid-19 and borders during the first months of the pandemic. First, it reviews how borders have been managed to prevent the spread of ... [+]
This study focuses on the sloganization of the political discourse on Covid-19 and borders during the first months of the pandemic. First, it reviews how borders have been managed to prevent the spread of the virus. Next, the concepts of disinformationand propaganda are briefly discussed as phenomen a that have implicitly underpinned the expansion and research of the SARS-CoV-2 virus, and the phenomenon of sloganization is described from the theoretical perspective of framing. Finally, two cases of sloganized discourse are analyzed: «The Chinese virus»and «This virus knows no borders», through the qualitative content analysis (QCA).The analysis shows that both cases oversimplify the complexity of pandemic management, cover up controversial decisions, and centrifuge responsibilities.The conclusions underline how the sloganization of the political discourse can be located in a border area between propaganda and disinformation, and the gestation mechanisms as well as the conceptual and formal characteristics of the slogans are systematized to approach them from the critical literacy. [-]
El estudio focaliza en la esloganización del discurso político sobre laCovid-19 y las fronteras durante los primeros meses de la pandemia. En primer lugar, se revisa cómo se han gestionado las fronteras a ... [+]
El estudio focaliza en la esloganización del discurso político sobre laCovid-19 y las fronteras durante los primeros meses de la pandemia. En primer lugar, se revisa cómo se han gestionado las fronteras a la hora de prevenir la extensión del virus. A continuación, desde la perspectiva teórica del framingo marcos conceptuales se discuten brevemente los conceptos de desinformación y propaganda como fenómenos que han acompañado de modo inherente la expansión y la investigación del virus SARS-CoV-2 y se describe, en concreto, el fenómeno de esloganización. Finalmente, mediante el análisis cualitativo de contenidos (ACC),se analizan dos casos de lenguaje esloganizado: «El virus chino» y «El virus no entiende de fronteras». Su análisis muestra que ambos casos simplifican en exceso la complejidad de la gestión de la pandemia, cubren decisiones polémicas y centrifugan responsabilidades. En las conclusiones, se evidencia como la esloganización del discurso político se sitúa en un terreno limítrofe entre la propaganda y la desinformación y se sistematizan los mecanismos de gestación y las características conceptuales y formales de los eslóganes para abordarlos desde la literacidad crítica. [-]
Is part of
Cultura, Lenguaje y Representación, 2021, vol. 26Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- CLR_2021_núm.26 [16]