Personality and violent video games use and their relation to bullying and cyberbullying
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadata
Title
Personality and violent video games use and their relation to bullying and cyberbullyingAuthor (s)
Tutor/Supervisor; University.Department
Mezquita Guillamón, Laura; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i PsicobiologiaDate
2021-07-19Publisher
Universitat Jaume IAbstract
Different variables can influence aggressive behaviour, such as bullying or cyberbullying. Some studies find that personality, namely low agreeableness, low
conscientiousness, high neuroticism and high extraversion ... [+]
Different variables can influence aggressive behaviour, such as bullying or cyberbullying. Some studies find that personality, namely low agreeableness, low
conscientiousness, high neuroticism and high extraversion are related to bullying (Giovazolias & Mitsopoulou, 2015). Studies on the association between the
Five Factor Model (FFM) and cyberbullying suggest an association with agreeableness, conscientiousness, neuroticism and introversion (Alonso & Romero,
2017). In addition, exposure to violent video games (VVGE) shows a significant association with aggression (López-Fernández et al., 2021). The aim was to
explore the associations between the FFM and VVGE with bullying and cyberbullying, as well as the moderation effects of VVGE on the association of
personality with bullying and cyberbullying. It was hypothesized that low conscientiousness, low agreeableness, and high neuroticism would be related to
bullying and cyberbullying; whereas extraversion would be positively related to bullying and negatively related to cyberbullying; and that the association of the
FFM with both would be moderated by VVGE. The sample consisted of 217 adolescents aged 13-18 years (mean age=14.87 (1.21)). The JS-NEO-A60 was
used to assess the FFM; SENA, EBIP-Q, MQSI-IV and CBIDAP were used to assess bullying and cyberbullying; and VVGE Zas assessed by asking the most
played games and time of use. As hypothesized, high neuroticism, low agreeableness, and low conscientiousness were correlated with bullying and
cyberbullying. Regression analysis showed positive association between extraversion and bullying. The strongest association between the FFM and bullying
and cyberbullying was with agreeableness, suggesting that bullying and cyberbullying share a personality profile consistent with the externalizing spectrum of
psychopathology. Our results do not support the moderation effect of VVGE on the association between personality and bullying and cyberbullying. Future
research with larger sample sizes should further explore the effect of VVGE on aggressive behaviours, including bullying and cyberbullying [-]
Diferentes variables pueden influir en conductas agresivas, como el bullying o ciberbullying. Algunos estudios encuentran que la personalidad, concretamente, baja amabilidad, baja responsabilidad, alto neuroticismo y ... [+]
Diferentes variables pueden influir en conductas agresivas, como el bullying o ciberbullying. Algunos estudios encuentran que la personalidad, concretamente, baja amabilidad, baja responsabilidad, alto neuroticismo y alta extraversión están relacionadas con el bullying (Giovazolias & Mitsopoulou, 2015). Los estudios sobre la asociación del Modelo de los Cinco Factores (FFM) y ciberbullying sugieren una asociación con amabilidad, responsabilidad, neuroticismo e introversión (Alonso & Romero, 2017). Además, la exposición a videojuegos violentos (VVGE) muestra una asociación significativa con agresividad (López-Fernández et al., 2021). El objetivo fue explorar las asociaciones entre FFM y VVGE con bullying y ciberbullying, así como los efectos de moderación del VVGE en la asociación de personalidad con bullying y ciberbullying. Se hipotetizó que responsabilidad baja, amabilidad baja y alto neuroticismo, estarían relacionados con bullying y ciberbullying; mientras que extraversión se relacionaría positivamente con bullying y negativamente con ciberbullying; y que la asociación de FFM con ambas estaría moderada por VVGE. La muestra estaba formada por 217 adolescentes entre 13-18 años (edad media=14,87 (1,21)). Se utilizó el JS-NEO-A60 para evaluar el FFM; SENA, EBIP-Q, MQSI-IV \ CBIDAP para evaluar bullying y ciberbullying; y se evaluó VVGE preguntando los juegos más jugados y tiempo de uso. Como se hipotetizó, alto neuroticismo, amabilidad baja y responsabilidad baja estaban correlacionadas con bullying y ciberbullying. El análisis de regresión mostró asociación positiva entre extraversión y bullying. La asociación más fuerte entre FFM y bullying y ciberbullying fue con amabilidad, cosa que sugiere que bullying y ciberbullying comparten un perfil de personalidad consistente con el espectro externalizante de psicopatología. Nuestros resultados no apoyan el efecto de moderación de VVGE en la asociación entre personalidad y bullying y ciberbullying. Futuras investigaciones con mayor muestra deberían explorar más el efecto de la VVGE en conductas agresivas, incluiendo bullying y ciberbullying. [-]
Subject
Description
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2020/2021
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- Grau en Psicologia [1100]