Intergenerational transmission of maltreatment and teenagers development
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/10234/195200/TFG_2021__Marcu_Andrada%20Maria.pdf.jpg?sequence=4&isAllowed=y)
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadades
Títol
Intergenerational transmission of maltreatment and teenagers developmentAutoria
Tutor/Supervisor; Universitat.Departament
Serrano Font, Maria; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i MetodologiaData de publicació
2021-06-22Editor
Universitat Jaume IResum
Little is known about the triggers that cause the intergenerational imprint of maltreatment to be
transmitted from one generation to the next, as it is a subject that is still being studied and on which
the authors ... [+]
Little is known about the triggers that cause the intergenerational imprint of maltreatment to be
transmitted from one generation to the next, as it is a subject that is still being studied and on which
the authors speculate about various theories (Thornberry, 2012). Even so, the literature agrees that
such maltreatment generates a series of effects during adolescence, a critical evolutionary period,
in which there may be a predisposition for this cycle of maltreatment to be perpetuated and persist
throughout the generations. The aim of this review is to analyze different bibliographic sources to
find out how the intergenerational transmission of maltreatment affects the development of
adolescents. To this end, a systematized review of the literature on this topic has been carried out
following the criteria of the PRISMA Declaration (Urrútia & Bonfill, 2010). The analysis of the
results found was carried out using the constant comparative method of Grounded Theory (Glaser
& Strauss, 1967). The literature reveals that there are several factors that influence the persistence
of this cycle of violence, such as the chronicity and temporality of the maltreatment, as well as the
consequences that these risk factors have on the development of adolescents, both at the socioeducational, behavioural and psychological levels. Nevertheless, there are certain elements that can
prevent the impact of these adversities and break the cycle of maltreatment, especially when it
comes to family support or emotional regulation tools. It is therefore necessary to expand research
to determine which risk factors can reinforce the transmission of maltreatment, and thus implement
preventive programs that promote protective factors, in order to optimize the development of
adolescents and break the cycle of maltreatment. [-]
Poco se sabe sobre los precipitantes que propician el que la huella intergeneracional del maltrato
se transmita de una generación a otra, pues es un tema que aún se está estudiando y sobre el cual
los autores especulan ... [+]
Poco se sabe sobre los precipitantes que propician el que la huella intergeneracional del maltrato
se transmita de una generación a otra, pues es un tema que aún se está estudiando y sobre el cual
los autores especulan acerca de diversas teorías (Thornberry, 2012). Aun así, la literatura coincide
en que dicho maltrato genera una serie de efectos durante la adolescencia, un período evolutivo
crítico, en el cual se puede dar una predisposición a que este ciclo de maltrato se mantenga y perdure
a lo largo de las generaciones. El objetivo de esta revisión es analizar diferentes fuentes
bibliográficas con tal de conocer cómo afecta la transmisión intergeneracional del maltrato en el
desarrollo de los adolescentes. Para ello, se ha realizado una revisión sistematizada de la literatura
que atañe este tema siguiendo los criterios de la Declaración PRISMA (Urrútia & Bonfill, 2010).
El análisis de los resultados encontrados se ha llevado a cabo mediante el método comparativo
constante de la Teoría Fundamentada (Glaser & Strauss, 1967). La bibliografía nos revela que son
diversos los factores que influyen en la perduración de este ciclo de violencia, tales como la
cronicidad y temporalidad del maltrato, así como las consecuencias que estos factores de riesgo
suponen para el desarrollo de los adolescentes, tanto a nivel socioeducativo, como conductual y
psicológico. Pese a ello, existen ciertos elementos que pueden prevenir el impacto de estas
adversidades y romper el ciclo del maltrato, especialmente cuando se trata de apoyo familiar o
herramientas de regulación emocional. Es por ello, que es necesario ampliar la investigación, para
determinar cuáles son aquellos factores de riesgo que pueden reforzar la transmisión del maltrato,
y así implementar programas preventivos que promuevan factores protectores, con tal de optimizar
el desarrollo de los adolescentes y romper con dicho ciclo. [-]
Paraules clau / Matèries
Descripció
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2020/2021
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDrets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
- Grau en Psicologia [1100]