Efficacy of Serious Gamins in the ADHD treatment: A systematic review
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TFG-TFMMetadata
Title
Efficacy of Serious Gamins in the ADHD treatment: A systematic reviewAuthor (s)
Tutor/Supervisor; University.Department
Quero Castellano, Soledad; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i PsicobiologiaDate
2021-06-21Publisher
Universitat Jaume IAbstract
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder whose
symptoms are inattention, impulsivity, hyperactivity, low capacity to acquire normative behaviour
and low academic performance. ... [+]
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder whose
symptoms are inattention, impulsivity, hyperactivity, low capacity to acquire normative behaviour
and low academic performance. These problems negatively affect the children, preventing them
from developing normally in different areas of their daily life, as they find it difficult to
concentrate, control their impulses, pay attention to what they are doing or get bored of it
(Llanos Lizcano, 2019) (Llanos Lizcano, L. J et al., 2019)? There are new tools being
investigated to improve the lives of these children: serious games (SG) and gamification as a
way to improve behaviour. The aim of this study was to conduct a systematic review to analyse
the effectiveness of SG and gamification in children with ADHD. The PRISMA method
guidelines were followed. The inclusion criteria were: Scientific articles, quantitative studies, in
English or Spanish, published between 2016-2021, in children aged 3-16, with a diagnosis of
ADHD. Qualitative articles were excluded. Searches were conducted in Pubmed and Scopus
databases. Duplicate articles and those that did not meet the inclusion and exclusion criteria
were discarded, leaving a total of 7 articles. Overall, the results showed an improvement in
ADHD patients after the use of SG. Although some authors point out that the treatment of ADHD
in children with SG is more effective if it is used as an adjunct to traditional therapy and not as a
substitute for treatment. However, controlled studies with greater methodological rigour are
needed in order to reach firmer conclusions. [-]
El Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) es un trastorno del neurodesarrollo
cuyos síntomas son la falta de atención, la impulsividad, hiperactividad, poca capacidad de
adquisición del comporta ... [+]
El Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) es un trastorno del neurodesarrollo
cuyos síntomas son la falta de atención, la impulsividad, hiperactividad, poca capacidad de
adquisición del comportamiento normativo y bajo rendimiento académico. Estos problemas
afectan de manera negativa al menor, impidiendo que se desenvuelva con normalidad en
diferentes áreas de su vida diaria, ya que le cuesta concentrarse, controlar sus impulsos,
prestar atención a lo que están haciendo o se aburre de ello (Llanos Lizcano, 2019). Existen
nuevas herramientas que se están investigando para mejorar la vida de esos niños: los juegos
serios (JS) y la gamificación como vía para mejorar el comportamiento. El objetivo de este
estudio fue llevar a cabo una revisión sistemática para analizar la eficacia de los JS y la
gamificación en niños con TDAH. Se siguieron las indicaciones del método PRISMA. Los
criterios de inclusión fueron: Artículos científicos, estudios cuantitativos, en inglés o español,
publicados entre 2016-2021, en niños de entre 3-16, con diagnóstico en TDAH. Se excluyeron
los artículos cualitativos. Las búsquedas fueron realizadas en las bases de datos Pubmed y
Scopus. Se descartaron los artículos duplicados y aquellos que no cumplían con los criterios de
inclusión y exclusión, quedando un total de 7 artículos. En general, los resultados mostraron
una mejora en los pacientes con TDAH tras el uso de los JS. Aunque algunos autores apuntan
que el tratamiento del TDAH en niños con JS es más efectivo si se utiliza como complemento
de la terapia tradicional y no como sustitución de los tratamientos. No obstante, es necesario
llevar a cabo estudios controlados con mayor rigor metodológico para poder llegar a
conclusiones más firmes. [-]
Subject
Description
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2020/2021
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccess
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- Grau en Psicologia [1100]