Audiovisual Production by the Contemporary European Extreme Right: Filmic Inheritances and Intertexts to Spread the Hate
Impacte
Scholar |
Altres documents de l'autoria: Rodríguez Serrano, Aarón; Garcia Catalan, Shaila; Martín Núñez, Marta
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8013
comunitat-uji-handle3:10234/8014
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadades
Títol
Audiovisual Production by the Contemporary European Extreme Right: Filmic Inheritances and Intertexts to Spread the HateData de publicació
2021-04-13Editor
Universidad de NavarraISSN
0214-0039; 2386-7876Cita bibliogràfica
Rodríguez Serrano, A., García Catalán, S. & Martín Núñez, M. (2021). Audiovisual Production by the Contemporary European Extreme Right: Filmic Inheritances and Intertexts to Spread the Hate.Communication & Society,34(2),231-246Tipus de document
info:eu-repo/semantics/articleVersió de l'editorial
https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/40329Versió
info:eu-repo/semantics/publishedVersionParaules clau / Matèries
Resum
This article analyses the narrative techniques of major far-right political parties in contemporary Europe, based on their promotional videos on YouTube. It argues that the construction of their discourse is based ... [+]
This article analyses the narrative techniques of major far-right political parties in contemporary Europe, based on their promotional videos on YouTube. It argues that the construction of their discourse is based mainly on cinematic references that connect with both the post-modern epic and the propaganda machinery of the Third Reich. Their visual motifs are thus positioned on two intertextual axes: post-classical cinema and Nazi propaganda. To support this hypothesis, a qualitative methodology of discourse analysis is applied, with special emphasis on the textual analysis of both formal features (staging, framing, and editing) and thematic content (the political messages conveyed). After offering a brief outline of the current state of the dissemination of right-wing extremist messages on YouTube, the article examines a sample of 53 of the most important institutional videos by the 12 far-right parties that have been most successful in their respective national elections. The results confirm that their visual motifs evoke three of the most characteristic fields of signification of the extreme right: the construction of the leader, the idea of nation, and the creation of an external enemy. In all three cases, a series of images is used with the aim of both captivating the audience with historical-military references and appropriating stylistic features from the nationalist iconography of the Heimat, which inspired many of the UFA films of the Nazi era. [-]
Este artículo analiza las técnicas narratológicas de los partidos más relevantes de la extrema derecha europea contemporánea a partir de sus materiales propagandísticos en YouTube. Defendemos que la construcción de ... [+]
Este artículo analiza las técnicas narratológicas de los partidos más relevantes de la extrema derecha europea contemporánea a partir de sus materiales propagandísticos en YouTube. Defendemos que la construcción de su discurso está fundamentada principalmente sobre referentes filmográficos que conectan tanto con la épica postmoderna como con los mecanismos de propaganda propios de la maquinaria del III Reich. Situamos así sus motivos visuales sobre dos ejes intertextuales: el cine postclásico y la propaganda nazi. Para demostrar esta hipótesis, utilizaremos una metodología cualitativa de análisis del discurso, con especial hincapié en el análisis textual sobre el eje formal (puesta en escena, puesta en cuadro y puesta en serie) y sobre el temático (mensajes políticos emitidos). Tras analizar brevemente el estado actual de la difusión de mensajes de extrema derecha en YouTube, se trabaja sobre una muestra de los 53 vídeos institucionales más relevantes de los 12 partidos con mayor éxito en sus respectivas elecciones nacionales. Los resultados muestran cómo los motivos visuales se despliegan en tres de los campos significantes habituales de la extrema derecha: la construcción del líder, la idea de nación y la generación de un enemigo externo. En estos tres casos se concluye que se realiza un uso de un estatuto de las imágenes destinado tanto a fascinar a la audiencia con referentes histórico-militares como a la apropiación de estilemas derivados de la iconografía nacionalista del Heimat que inspiró gran parte de la producción de la UFA hitleriana. [-]
Publicat a
Communication & Society, Vol. 34, núm. 2 (2021)Entitat finançadora
Universitat Jaume I
Codi del projecte o subvenció
18I369.01/1 | 18I390.01/1
Títol del projecte o subvenció
El diseño narratológico en videojuegos: una propuesta de estructuras, estilos y elementos de creación narrativa de influencia postclásica (DiNaVi) | Análisis de identidades discursivas en la era de la posverdad. Generación de contenidos audiovisuales para una Educomunicación crítica (AIDEP)
Drets d'accés
© 2021 Communication & Society, 34(2), 231-246
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
- COM_Articles [813]
Els següents fitxers sobre la llicència estan associats a aquest element: