INFLUENCE OF EMOTIONAL INTELLIGENCE ON THE LEVELS OF BURNOUT PERCEIVED BY PROFESSIONALS IN THE EDUCATION SECTOR
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/10234/190907/TFG_2020_MartinezPonce_Raul.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadades
Títol
INFLUENCE OF EMOTIONAL INTELLIGENCE ON THE LEVELS OF BURNOUT PERCEIVED BY PROFESSIONALS IN THE EDUCATION SECTORAutoria
Tutor/Supervisor; Universitat.Departament
Bresó Esteve, Edgar; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i MetodologiaData de publicació
2020-06-17Editor
Universitat Jaume IResum
Emotional intelligence has been a topic that has become very important in recent years thanks to different authors such as Goleman with the publication of a book that addresses this topic, or Mayer and Salovey, who ... [+]
Emotional intelligence has been a topic that has become very important in recent years thanks to different authors such as Goleman with the publication of a book that addresses this topic, or Mayer and Salovey, who have proposed study models for this construct. Among the research problems of this construct is the work context, for example, education context, and its influences with other constructs such as Burnout, manifested by factors such as emotional exhaustion, cynicism or professional efficiency. Education is an important factor in our society, elements such as Burnout could, according to studies, influence performance levels when teaching, and in turn, also influence student performance. In this research, an empirical analysis is made on the influence of emotional intelligence as a protective factor against Burnout in a group of 41 teachers from a closed school in the Valencian Community. The research was carried out electronically and subsequently in person, sample collection was influenced by the events of the 2020 COVID-19 pandemic. The results indicated that high levels of emotional intelligence in users were related to low levels of burnout. The data requested in this study together with other studies point to the importance of emotional intelligence in this context and the benefits that the development of this construct could have for both teachers and students. [-]
La inteligencia emocional ha sido una temática que ha cobrado mucha importancia en los últimos años gracias a diferentes autores como Goleman con la publicación de un libro que abordaba dicho tema, o Mayer y Salovey ... [+]
La inteligencia emocional ha sido una temática que ha cobrado mucha importancia en los últimos años gracias a diferentes autores como Goleman con la publicación de un libro que abordaba dicho tema, o Mayer y Salovey quienes han propuesto modelos de estudio para este constructo. Entre los ámbitos de investigación de dicho constructo se encuentra el de los contextos laborales, por ejemplo, el de la educación, y sus influencias con otros constructos como podría ser el Burnout, manifestado por factores como el agotamiento emocional, cinismo o eficacia profesional. La educación es un factor importante en nuestra sociedad, elementos como el Burnout podrían, según los estudios, influir en los niveles de rendimiento a la hora de impartir la docencia, y a su vez, influiría también en el rendimiento de los alumnos. En esta investigación se hace un análisis empírico sobre la influencia de la inteligencia emocional como un factor protector frente al Burnout en un grupo de 41 docentes de un colegio concertado de la Comunidad Valenciana. La investigación se realizó inicialmente de manera telemática y posteriormente de manera física, la recogida de muestra se vio influenciada por los acontecimientos de la pandemia del COVID-19 de 2020. Los resultados indicaron que los altos niveles de inteligencia emocional en los usuarios estaban relacionados con bajos niveles de Burnout. Los datos obtenidos en este estudio junto a otros estudios apuntan hacia la importancia de la inteligencia emocional en dicho contexto y los beneficios que podría tener tanto en los profesores como en los alumnos el desarrollo de dicho constructo. [-]
Paraules clau / Matèries
Descripció
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2019/2020
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDrets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
- Grau en Psicologia [1100]
Els següents fitxers sobre la llicència estan associats a aquest element: