Factors influencing adolescent's dispositional empathy: review
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMAquest recurs és restringit
Metadades
Títol
Factors influencing adolescent's dispositional empathy: reviewAutoria
Tutor/Supervisor; Universitat.Departament
Lozano Nomdedeu, Francisco Alejandro; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i MetodologiaData de publicació
2020-06-17Editor
Universitat Jaume IResum
Empathy is a concept that has become highly relevant both as an individual variable of development and also in its relationship with other variables. It is defined as "an emotional reaction elicited and consistent ... [+]
Empathy is a concept that has become highly relevant both as an individual variable of development and also in its relationship with other variables. It is defined as "an emotional reaction elicited and consistent with the emotional state of the other and that is identical or very similar to what the other person is feeling or could have expectations of feeling". One of the distinctions that can be made in the classification of empathy is the so-called dispositional empathy, understood as a relatively stable tendency of the person to perceive the affections of other people in a vicarious way.
In the present study a bibliographic review is carried out, which objective is to analyze what are the factors involved in dispositional empathy during the adolescence.
The PRISMA statement was used to carry out the research. Firstly, four criteria were established in reference to the databases to be used, the keywords that the studies should contain, the publication range and the language. Finally, the Prism structure was used to identify, screen and include systematic reviews. The results obtained at the beginning were 34 records, from which nine articles were selected. The objectives of these articles were based on the study and analysis of variables that were correlated with dispositional empathy. A series of investigations is reviewed and exposed, the results of which allow us to conclude that variables such as age, gender or prosocial behavior are factors that are highly correlated with empathy. The predominant factors in these studies have been the gender; girls have higher scores, and this may be a consequence of their socialization, but also the social pressure that makes them value everything related to social relationships, affection and taking others into account, pushing them to be more empathetic. Age; empathy levels increase during adolescence. Prosocial behavior; according to several studies, empathy correlates positively with prosocial behavior. Furthermore, empathy is considered to be a motivator of prosocial behavior. Finally, adolescents with high empathy have many positive social behaviors; assertive behaviors, behaviors of consideration towards others, self-control and leadership.
The conclusion of this review is that there is not much research, so new lines of it should be developed to cover the factors associated with dispositional empathy in the adolescence. [-]
La empatía es un constructo que ha ido adquiriendo gran relevancia tanto como variable individual del desarrollo como también en su relación con otras variables. Se define como "reacción emocional elicitada y congruente ... [+]
La empatía es un constructo que ha ido adquiriendo gran relevancia tanto como variable individual del desarrollo como también en su relación con otras variables. Se define como "reacción emocional elicitada y congruente con el estado emocional del otro y que es idéntica o muy similar a lo que la otra persona está sintiendo o podría tener expectativas de sentir". Una de las distinciones que se pueden hacer en la clasificación de la empatía es la denominada empatía disposicional, entendida como una tendencia relativamente estable de la persona a percibir los afectos de otras personas de forma vicaria.
En el presente estudio se realiza una revisión bibliográfica cuyo objetivo es analizar cuáles son los factores implicados en la empatía disposicional durante la adolescencia.
Para llevar la búsqueda se recurrió a la declaración PRISMA. Primero se establecieron cuatro criterios en referencia a las bases de datos a utilizar, las palabras clave que debían contener los estudios, el rango de publicación y el idioma. Por último, se recurrió a la estructura Prisma de identificación, screening e inclusión de revisiones sistemáticas. Los resultados obtenidos en el inicio fueron de 34 registros, de los cuales se seleccionaron nueve artículos. Los objetivos de estos artículos estaban basados en el estudio y análisis de variables que estuvieran correlacionadas con la empatía disposicional. Se revisa y se expone una serie de investigaciones cuyos resultados nos permite concluir que variables como la edad, el género o la conducta prosocial son factores que están altamente correlacionados con la empatía. Los factores predominantes en estos estudios han sido el género; las chicas tienen puntuaciones más altas, esto puede ser consecuencia de la socialización de éstas, o a la presión social que las hace valorar todo lo vinculado con las relaciones sociales, afectos y el tener en cuenta a los demás, empujándolas a ser más empáticas. La edad; los niveles de empatía van incrementándose durante la adolescencia. La conducta prosocial; la empatía correlaciona positivamente con la conducta prosocial, según varios estudios, además la empatía es considerada como motivadora de la conducta prosocial. Para finalizar, los adolescentes con alta empatía tienen muchas conductas sociales positivas; conductas asertivas, conductas de consideración hacia los otros, de autocontrol y liderazgo.
La conclusión de esta revisión es que no hay demasiada investigación por lo que deberían desarrollarse nuevas líneas de investigación que cubran los factores asociados con la empatía disposicional en la adolescencia. [-]
Paraules clau / Matèries
Descripció
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2019/2020
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDrets d'accés
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Apareix a les col.leccions
- Grau en Psicologia [1100]