Programación Didáctica de Tecnología de 3º ESO
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/92228
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMThis resource is restricted
Metadata
Title
Programación Didáctica de Tecnología de 3º ESOAuthor (s)
Tutor/Supervisor; University.Department
Marqués-Andrés, Mercedes; Universitat Jaume I. Departament d'Enginyeria i Ciència dels ComputadorsDate
2020-07-23Publisher
Universitat Jaume IAbstract
Este trabajo final del Máster de Profesorado de Educación Secundaria
Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de idiomas de la
Universitat Jaume I de Castelló, en la especialidad de Tecnología, ... [+]
Este trabajo final del Máster de Profesorado de Educación Secundaria
Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de idiomas de la
Universitat Jaume I de Castelló, en la especialidad de Tecnología, se integra
dentro de la modalidad de Planificación y/o programación curricular. El título del
trabajo es “Programación didáctica de tecnología de 3º ESO”. La metodología
flipped classroom permite construir un entorno idóneo para el aprendizaje del
alumno, aprovechando los últimos avances de tecnología de información y
comunicación para la docencia. En concreto, esta combina las metodologías de
aprender haciendo, el aprendizaje basado en proyectos y preguntas, y el
aprendizaje colaborativo.
Cabe destacar que este trabajo demuestra la aplicación de los
conocimientos adquiridos dentro del programa del Máster de Profesorado, y a la
vez la habilidad para combinar metodologías y didácticas adecuadas para
componer unidades didácticas eficientes para una enseñanza de calidad.
Además, permite acreditar las decisiones tomadas basándose en una legislación
docente correlacionada con una batería de recursos y resultados científicos
punteros en materia pedagógica. Consideramos que este trabajo permitirá a
nuestros alumnos entender la realidad y obtener una visión general acerca de la
tecnología, además de desarrollar un sentido crítico reflexivo en cuanto a la
importancia de la tecnología y los impactos medioambientales que estos
implican, como conocer la conversión de energía eléctrica y los consumos en
sus hogares; se pretende, además, educar hacia un desarrollo energético
sostenible. En definitiva, uno de los objetivos es lograr que los alumnos afronten
mejor los futuros retos para nuestra sociedad, en cuya solución el desarrollo
tecnológico desempeñará un papel importante. [-]
This dissertation for the master’s degree in Secondary Education,
Vocational Training and Language Teaching at Jaume I University, in the field of
Technology, falls into the modality of curriculum planning and design. ... [+]
This dissertation for the master’s degree in Secondary Education,
Vocational Training and Language Teaching at Jaume I University, in the field of
Technology, falls into the modality of curriculum planning and design. The title of
the dissertation is “Teaching design for Technology in the penultimate year of
obligatory secondary education (14–15 year-olds)”. The “flipped classroom”
methodology makes it possible to create a suitable learning environment, making
use of the latest advances in information and communication technology. In
particular, the methodologies of learning by doing, project-based and questiondriven learning, as well as collaborative learning, are combined.
This dissertation fulfils the dual purpose of showing how the knowledge
acquired in this Master’s programme can be applied and demonstrating the ability
to combine learning and teaching methods in a way that is adequate for the
creation of teaching units apt for quality education. Furthermore, it provides
evidence of knowledge of the relevant legislation in the field of education, as well
as the latest resources and research in pedagogy. The teaching programme
presented in this dissertation is aimed at providing students with a real
understanding of the realities of technology and allowing them to acquire a
general insight into the field, as well as encouraging them to develop their own
critical thinking about the importance of technology and its environmental impact,
for instance the generation of power and its consumption in the household; one
of the aims is to educate students about sustainable energy. One of the objectives
is to provide students with the tools they need when faced with future challenges
in our society, for the solution of which technological development will play an
important part. [-]
Subject
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | Máster Universitario en Profesor/a de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas | Master's Degree in Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching | programación didáctica | tecnología | flipped classroom | aprendizaje basado en proyectos | desarrollo tecnológico sostenible | teaching design | technology | flipped classroom | project-based learning | sustainable technological development
Description
Treball Final de Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes. Codi SAP129. Curs: 2019/2020
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess