Hacia una visión contemporánea de la Tecnología Educativa
comunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/174801
comunitat-uji-handle3:10234/174813
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Hacia una visión contemporánea de la Tecnología EducativaDate
2020Publisher
Universitat de BarcelonaBibliographic citation
CASTAÑEDA QUINTERO, Linda Johanna; SALINAS IBÁÑEZ, Jesús; ADELL-SEGURA, JordI. Hacia una visión contemporánea de la Tecnología Educativa. Digital Education Review, 2020, no 37, p. 240-268.Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/30136Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
The aim of this paper is to discuss some of the key issues that define the research and
practice of academic Educational Technology (EdTech) today and that explain, in part, its
identity crisis. The theoretical ... [+]
The aim of this paper is to discuss some of the key issues that define the research and
practice of academic Educational Technology (EdTech) today and that explain, in part, its
identity crisis. The theoretical analysis presented focuses on four themes: (1) the need for
a more current and nuanced conceptualization of what technology is; (2) a redefinition of
the field of study of Educational Technology, based on the relationship between technology
and education, expanding its scope of study beyond the traditional dichotomy between
devices/tools and instructional design; (3) the reconsideration of the relations of EdTech
with other academic disciplines that serve as theoretical-analytical supports; and, finally,
(4) the analysis of some of the weaknesses of current research in EdTech resulting from
the dominant epistemological assumptions of recent decades, from the methodologies
sponsored by the publications and from the type of knowledge they promote. [-]
El objetivo de este trabajo es someter a debate algunos de los temas clave que definen la
investigación y la práctica de la Tecnología Educativa académica (TE) en la actualidad y que
explican, en parte, su crisis ... [+]
El objetivo de este trabajo es someter a debate algunos de los temas clave que definen la
investigación y la práctica de la Tecnología Educativa académica (TE) en la actualidad y que
explican, en parte, su crisis de identidad. El análisis teórico que se presenta centra su
atención en cuatro temas: (1) la necesidad de un concepto más actual y matizado sobre
qué es la tecnología; (2) una redefinición del campo de estudio de la Tecnología Educativa
basada en la relación entre tecnología y educación, ampliando su ámbito de estudio más
allá de la dicotomía tradicional entre dispositivos y diseño instruccional; (3) la
reconsideración de sus relaciones con otras disciplinas académicas que le sirven como
soportes teórico-analíticos; y, finalmente, (4) el análisis de algunas de las debilidades de
la investigación actual en TE producto de las asunciones epistemológicas dominantes en las
últimas décadas, de las metodologías auspiciadas por las publicaciones y del tipo de
conocimiento que promueven. [-]
Is part of
Digital Education Review, 2020, n. 37, p. 240-268Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- PDCSLL_Articles [311]
The following license files are associated with this item: