The Relation between Learning Styles according to the Whole Brain Model and Emotional Intelligence: A Study of University Students
View/ Open
Impact
Scholar |
Other documents of the author: Estrada, Marta; Monferrer Tirado, Diego; Moliner, Miguel Angel
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8645
comunitat-uji-handle3:10234/8646
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
The Relation between Learning Styles according to the Whole Brain Model and Emotional Intelligence: A Study of University StudentsDate
2019-02Publisher
ProQuestBibliographic citation
ESTRADA, Marta; MONFERRER, Diego; MOLINER, Miguel-Ángel. The Relation between Learning Styles according to the Whole Brain Model and Emotional Intelligence: A Study of University Students. Estudios sobre Educación, 2019, vol. 36, p. 85-111.Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
https://search.proquest.com/docview/2247510659?pq-origsite=gscholar&fromopenview=trueVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
There has been considerable academic
interest in learning styles in recent decades aimed
at developing more effi cient methodologies in the
teaching-learning process. However, few studies have
analysed the existing ... [+]
There has been considerable academic
interest in learning styles in recent decades aimed
at developing more effi cient methodologies in the
teaching-learning process. However, few studies have
analysed the existing relationship between learning
styles according to the whole brain model and emotional
intelligence in university students, the proposal
of the present research. Methodology: Dominant
learning styles were measured with the Whole Brain
Theory Diagnosis, a shortened adaptation of the Herrmann
Brain Dominance Instrument. Emotional intelligence
was measured using a simplifi ed adaptation
of the Spanish version of the Trait Meta-Mood Scale.
Results: Learning styles based on mixed dominances
positively infl uence the development of emotional
intelligence. Learning styles associated with the right
hemisphere were also found to have a greater impact
on emotional intelligence. Conclusions: Students
should be trained in a learning style that enables the
use of mixed dominances, thereby contributing to the
development of their emotional intelligence. [-]
Durante las últimas décadas ha existido
un profundo interés en la literatura por ahondar en
los estilos de aprendizaje a fi n de desarrollar las metodologías
más efi caces en el proceso de enseñanza/
aprendizaje. ... [+]
Durante las últimas décadas ha existido
un profundo interés en la literatura por ahondar en
los estilos de aprendizaje a fi n de desarrollar las metodologías
más efi caces en el proceso de enseñanza/
aprendizaje. Sin embargo, pocos estudios han analizado
la relación existente entre los estilos de aprendizaje
según el Modelo de Cerebro Total y la inteligencia
emocional en alumnos universitarios, que es esta la
propuesta implícita en este trabajo. Metodología: Para
la medición de los estilos de aprendizaje dominantes
se utiliza el Diagnóstico Teoría de Cerebro Total, que es
una adaptación reducida del instrumento de medida
Herrmann Brain Dominance Instrument. En relación
a la medición de la inteligencia emocional se utiliza
una adaptación simplifi cada de la versión castellana
del Trait Meta-Mood Scale. Resultados: Los estilos de
aprendizaje basados en dominancias mixtas infl uyen
de forma positiva en el desarrollo de la inteligencia
emocional. Por otro lado, se observa una contribución
más pronunciada de los estilos de aprendizaje
asociados al hemisferio derecho en el desarrollo de
la inteligencia emocional. Conclusiones: Existe una
necesidad de entrenar a los estudiantes en el uso de
un estilo de aprendizaje que permita el uso de dominancias
mixtas, para contribuir así al desarrollo de su
inteligencia emocional. [-]
Is part of
Estudios Sobre Educación, 2019, Tomo 36Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- EMP_Articles [455]
The following license files are associated with this item: