Els paisatges de pedra seca i la seua introducció en 3er de l'ESO mitjançant l'aprenentatge servei
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/92228
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMAquest recurs és restringit
Metadades
Títol
Els paisatges de pedra seca i la seua introducció en 3er de l'ESO mitjançant l'aprenentatge serveiAutoria
Tutor/Supervisor; Universitat.Departament
Soriano Martí, Francisco Javier; Universitat Jaume I. Departament d'Història, Geografia i ArtData de publicació
2020-07-22Editor
Universitat Jaume IResum
La pedra seca fa referència a una tècnica constructiva d’origen popular o tradicional que es
realitza mitjançant l’ús pedres que es col·loquen i s’encaixen sense necessitat d’aplicar cap
tipus d’argamassa o de ... [+]
La pedra seca fa referència a una tècnica constructiva d’origen popular o tradicional que es
realitza mitjançant l’ús pedres que es col·loquen i s’encaixen sense necessitat d’aplicar cap
tipus d’argamassa o de material aglutinant. Amb esta tècnica constructiva, emprada durant
segles per les persones que han poblat el territori –no únicament el territori valencià en el
que ens inserim en l’actualitat, sinó que també en altres indrets de la Mediterrània i del
món- s’han modelat un gran nombre de paisatges –els paisatges de pedra seca- que a
través dels seus elements esdevenen representatius dels modes de vida i de la cultura de les
persones que els van modelar i que els han usat. És a dir, els paisatges de pedra seca són
portadors de significats històrics, etnològics, econòmics, patrimonials, etcètera, de l’espai i
de la societat en la que s’insereixen.
En este Treball de Final de Màster es realitza una investigació al voltant dels paisatges de
pedra seca. Es vol investigar el seu significat –orígens, evolució, característiques,
significats, etcètera- i els beneficis que pot aportar la seua introducció en l’Educació
Secundària Obligatòria. Introduir els paisatges de pedra seca en l’educació formal –en el
cas que estudia este treball, en la matèria de Geografia i Història de 3er de l’ESO- ofereix
diverses possibilitats educatives que en este treball es tracten, com: l’educació patrimonial,
l’estudi dels modes de vida tradicionals, l’anàlisi de l’espai geogràfic, l’ús de
metodologies actives amb l’alumnat i el tractament de temes transversals del currículum,
entre altres.
La metodologia seleccionada per a la introducció dels paisatges de pedra seca en
l’Educació Secundària –en 3er de l’ESO- és l’Aprenentatge Servei. De manera que es
presenta el disseny d’una activitat didàctica dissenyada mitjançant l’Aprenentatge Servei i,
finalment, el disseny de la proposta didàctica amb els paisatges de pedra seca a aplicar en
l’aula. A banda d’indagar al voltant del potencial educatiu dels paisatges de pedra seca, la
finalitat última d’esta investigació és promoure la difusió, el coneixement i la posada en
valor d’un patrimoni cultural -els paisatges de pedra seca- que esdevé un ric llegat
patrimonial del nostre territori. Treballar la importància d’estos i fomentar el seu estudi
des de l’educació formal és una bona eina per a avançar en una direcció que permeta la
seua protecció i la formació d’una consciència social favorable a l’adopció d’uns modes de
vida més respectuosos amb el medi ambient i amb l’entorn dels que tenim en l’actualitat. [-]
Paraules clau / Matèries
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | Máster Universitario en Profesor/a de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas | Master's Degree in Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching
Descripció
Treball Final de Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes. Codi SAP319. Curs: 2019/2020
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/masterThesisDrets d'accés
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess