El detalle en audiodescripción museística: una aproximación experimental
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/11633
comunitat-uji-handle4:10234/187894
REVISTESMetadata
Title
El detalle en audiodescripción museística: una aproximación experimentalDate
2020-05-08Publisher
Universitat Jaume I; Universitat de València; Universitat d' AlacantISSN
1889-4178; 1989-9335 (electrònic)Bibliographic citation
Barnés Castaño, Celia & Catalina Jiménez Hurtado. (2020) “El detalle en audiodescripción museística: una aproximación experimental.” En: Richart-Marset, Mabel & Francesca Calamita (eds.) 2020. Traducción y Accesibilidad en los medios de comunicación: de la teoría a la práctica. MonTI 12, pp. 180-213.Type
info:eu-repo/semantics/articleSubject
Abstract
Audio description has developed into a tool for accessing heritage and, as such, into a social inclusion resource for people with visual impairment. Despite its growing presence in museums, key questions about how it ... [+]
Audio description has developed into a tool for accessing heritage and, as such, into a social inclusion resource for people with visual impairment. Despite its growing presence in museums, key questions about how it provides access to knowledge are unanswered. In this paper, under the light of Grounded Cognition and Construal Level Theory, we posit that blind or partially sighted people could benefit from and enjoy descriptions with a lesser degree of concreteness referring to visual information. Bearing these hypotheses in mind, a reception study was conducted in which sixteen blind and partially sighted people took part. This first experimental approach to optimal concreteness in museum audio description unveils that access to knowledge and preference for a more or less concrete audio description could depend on whether visual impairment is congenital or acquired. [-]
La audiodescripción museística se ha convertido en una herramienta de acceso al patrimonio y, por ende, de inclusión social para las personas ciegas y con baja visión. Pese a su creciente presencia en los museos, ... [+]
La audiodescripción museística se ha convertido en una herramienta de acceso al patrimonio y, por ende, de inclusión social para las personas ciegas y con baja visión. Pese a su creciente presencia en los museos, siguen sin analizarse cuestiones básicas sobre el acceso al conocimiento que proporciona. En este artículo, bajo las premisas de la Grounded Cognition y la Construal Level Theory, planteamos que las personas con diversidad funcional visual (DFV) podrían beneficiarse y disfrutar en mayor medida de audiodescripciones con un menor grado de concreción relacionado con la información visual. Con estas hipótesis en mente diseñamos un estudio de recepción en el que participaron dieciséis personas con ceguera y baja visión. Este primer acercamiento experimental al grado de concreción óptimo en audiodescripción museística revela que el acceso al conocimiento y la preferencia por audiodescripciones más o menos concretas podría depender de si la DFV es congénita o adquirida. [-]
Is part of
MonTI, 2020, núm. 12Rights
Reconocimiento 4.0 Internacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- MonTi_ 2020 _núm 12 [16]