Towards a multimodal perspective to assess pragmatics: a study based on complaints-responses to complaints
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Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8015
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
Towards a multimodal perspective to assess pragmatics: a study based on complaints-responses to complaintsAutoría
Fecha de publicación
2019Editor
UNED. Facultad de Filología; Universidad de SevillaCita bibliográfica
BELTRÁN-PALANQUES, Vicent (2019). Towards a multimodal perspective to assess pragmatics: a study based on complaints-responses to complaints. ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, n. 19, p. 205-234Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
http://revistas.uned.es/index.php/ELIA/article/view/26596/20959Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
The purpose of this study is to provide insights into pragmatic assessment
in terms of appropriateness from a multimodal perspective at a
conversational level. The study involved the design of a rubric for assessi ... [+]
The purpose of this study is to provide insights into pragmatic assessment
in terms of appropriateness from a multimodal perspective at a
conversational level. The study involved the design of a rubric for assessing
pragmatic appropriateness from a holistic perspective, that is, it addresses
linguistic and non-linguistic resources. The study was conducted in a
Spanish higher education context and involved 64 participants, who were
divided into two different proficiency levels (B1 and B2). Data were
gathered by means of a role-play task that elicits complaints and responses
to complaints, and a multimodal corpus consisting of 32 videos was
compiled. Two raters examined participants’ performance according to the
rubric devised for the purposes of the study. Results reveal that general
proficiency level appears to influence pragmatic appropriateness in terms
of the expressions used and the management of turns during the
conversation. This study suggests that analysing pragmatic appropriateness from a holistic perspective deserves further investigation and its findings set the ground for future research in this area. [-]
El objetivo de este estudio es proporcionar información sobre la evaluación de la adecuación de pragmática desde una perspectiva multimodal al nivel de la conversación. Para este estudio se diseñó una rúbrica para ... [+]
El objetivo de este estudio es proporcionar información sobre la evaluación de la adecuación de pragmática desde una perspectiva multimodal al nivel de la conversación. Para este estudio se diseñó una rúbrica para evaluar la adecuación de la pragmática desde una perspectiva holística, es decir, centrándose en recursos lingüísticos y no lingüísticos. El estudio se llevó a cabo en un contexto español de educación superior y contó con 64 participantes, que fueron divididos en dos niveles de competencia (B1 y B2). La muestra se recogió con una actividad de role-play diseñada para recabar quejas y respuestas a quejas y se compiló un corpus multimodal de 32 vídeos. Dos evaluadores examinaron la producción de los participantes con la rúbrica que se diseñó para este estudio. Los resultados parecen indicar que el nivel de competencia general ha afectado a la adecuación de la pragmática en cuanto a las expresiones que se han usado y a la gestión de los turnos durante la conversación. Los resultados de este estudio desvelan el potencial de analizar la adecuación de la pragmática desde una perspectiva holística, así como la necesidad de llevar a cabo futuras investigaciones en esta área. [-]
Publicado en
ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada (2019), n. 19Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
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