La informació meteorològica a la televisió espanyola. Estudi del cas de la gota freda d’octubre de 2018 als informatius nocturns de TVE, À punt i Telecinco
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97622
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMAquest recurs és restringit
Metadades
Títol
La informació meteorològica a la televisió espanyola. Estudi del cas de la gota freda d’octubre de 2018 als informatius nocturns de TVE, À punt i TelecincoAutoria
Tutor/Supervisor; Universitat.Departament
Doménech-Fabregat, Hugo; Universitat Jaume I. Departament de Ciències de la ComunicacióData de publicació
2019-11-28Editor
Universitat Jaume IResum
La informació meteorològica està present a la televisió espanyola pràcticament
des del seu naixement als anys cinquanta. Aquesta ha evolucionat i s’ha
adaptat als temps convertint-se en una de les seccions claus ... [+]
La informació meteorològica està present a la televisió espanyola pràcticament
des del seu naixement als anys cinquanta. Aquesta ha evolucionat i s’ha
adaptat als temps convertint-se en una de les seccions claus dels informatius a
tots els mitjans. Quan es donen situacions meteorològiques especials aquest
tipus d’informació pren rellevància pel servei que dóna a la ciutadania.
La metodologia d’aquest estudi combina la tècnica quantitativa i la tècnica
qualitativa estudiant així la forma -nombre de peces, minuts i de fonts
d’informació- i el contingut -nombre de directes per dia i mitjà i característiques
de l’infoentreteniment als directes-. En total, s’analitzen 12 informatius nocturns
de tres mitjans: À Punt (autonòmic i públic), la 1 de TVE (nacional i públic) i
Telecinco (nacional i privat) en el període comprès entre els dies 17 i 20
d’octubre de 2018, dates en les quals es va produir un fort temporal de pluges a
la Comunitat Valenciana.
Els objectius de la investigació són observar l'evolució de la informació
meteorològica, veure la importància que té la informació meteorològica als
informatius i observar com l’influeix l’infoentreteniment.
Els resultats de l’anàlisi confirmen que l’infoentreteniment està molt present a la
informació meteorològica. Els tres mitjans analitzats aposten pels directes com
a forma d’apropar la informació a la ciutadania i, els mateixos ciutadans
participen en més de 7 de cada 10 directes destacant sobretot en el cas de
Telecinco. Així doncs, veiem també com l’espectacularització i la presència del
periodista són recursos recurrents en els mitjans a l’hora d’informar sobre
l’oratge. Respecte a la importància d’aquest tema enfront d’altres en una
situació excepcional, la informació meteorològica és la segona amb més temps
als informatius estudiats, per darrere de les notícies de Cultura i Societat, i es
situa per davant d’altres àrees com per exemple la Política, l’Economia i les
notícies d’àmbit Internacional. [-]
Meteorological information has been present on Spanish television practically
since its birth in the 1950s. It has evolved and adapted to the times becoming
one of the key sections of news programs. The methodology ... [+]
Meteorological information has been present on Spanish television practically
since its birth in the 1950s. It has evolved and adapted to the times becoming
one of the key sections of news programs. The methodology of this study
combines quantitative and qualitative techniques by studying the form -number
of pieces, minutes and information sources- and the content -number of live
performances per day and a half and characteristics of the infotainment in the
directs-. In total, 12 nocturnal news programmes from three media are
analysed: À Punt (autonomic and public), the 1 of TVE (national and public) and
Telecinco (national and private) in the period between 17 and 20 October 2018,
dates on which there was a heavy rainstorm in the Valencian Community. The
objectives of the research are to observe the evolution of the meteorological
information, to see the importance of the meteorological information in the news
and to observe how it is influenced by the infotaiment.
The results of the analysis confirm that the infotainment is very present in the
meteorological information. The three analyzed media bet on live as a way of
bringing information to the public. Citizens participate in more than 7 out of 10
live highlighting especially in the case of Telecinco. Thus, we also see how the
spectacularization and the presence of the journalist are recurrent resources in
the media when it comes to reporting on the weather. Regarding the importance
of this subject compared to others in an exceptional situation, meteorological
information is the second with more time to the news reports studied, behind the
news of Culture and Society, and is placed before other areas such as politics,
economics and international news. [-]
Paraules clau / Matèries
Descripció
Treball Final de Grau en Periodisme. Codi: PE0932. Curs acadèmic: 2018/2019
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDrets d'accés
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Apareix a les col.leccions
- Grau en Periodisme [585]