Addictions: self-concept and self-deception in people in process of unhabituation
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Título
Addictions: self-concept and self-deception in people in process of unhabituationAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Flor Arasil, PatriciaFecha de publicación
2019-07-16Editor
Universitat Jaume IResumen
The addictive use of substances is currently an important public health problem involving a large number of psychological variables. The present study was carried
out through the comparison between a group of ten men ... [+]
The addictive use of substances is currently an important public health problem involving a large number of psychological variables. The present study was carried
out through the comparison between a group of ten men with a diagnosis of substance use disorder, who were in a process of unhabituation, and another group of ten
men without any previous diagnosis, with the objective of knowing the relationship between two personal variables: self-concept and self-deception. For this, the
administration of two questionnaires (IAM-40 and AF-5) was carried out to each of the groups and later, a statistical analysis of the data obtained through SPSS was
carried out. The results obtained showed the existence of higher self-deception scores in the experimental group, while in the case of the self-concept, higher scores
were obtained in the control group. In addition, differences were found between the two groups in both variables, although these only showed to be significant in the
case of family self-concept. Finally, an inverse correlation between self-deception and three dimensions of self-concept (academic, social and family) was observed.
Thus, the results verified as indicated by the literature that cheating constitutes a condition of the addict's personality, even when the latter is not consumed, and that
the image of oneself was better in those who had never had any addiction. In order to verify the results obtained more reliably, it would be appropriate to continue
with this study in a longitudinal manner, collecting measures of the variables, as well as increasing the number of people that make up the sample. [-]
El consumo adictivo de sustancias constituye en la actualidad un importante problema de salud pública en el que intervienen una gran cantidad de variables
psicológicas. El presente estudio se llevó a cabo a través ... [+]
El consumo adictivo de sustancias constituye en la actualidad un importante problema de salud pública en el que intervienen una gran cantidad de variables
psicológicas. El presente estudio se llevó a cabo a través de la comparación entre un grupo de diez hombres con diagnóstico de trastorno por consumo de sustancia,
los cuales se encontraban en un proceso de deshabituación, y otro grupo de diez hombres sin ningún diagnóstico previo, con el objetivo de conocer la relación entre
dos variables personales: autoconcepto y autoengaño. Para ello, se llevó a cabo la administración de dos cuestionarios (IAM-40 y AF-5) a cada uno de los grupos y
posteriormente, se realizó un análisis estadístico de los datos obtenidos a través de SPSS. Los resultados obtenidos mostraron la existencia de puntuaciones más altas
en autoengaño en el grupo experimental, mientras que en el caso del autoconcepto se obtuvieron puntuaciones mayores en el grupo control. Además, se encontraron
diferencias entre los dos grupos en ambas variables, aunque estas únicamente mostraron ser significativas en el caso del autoconcepto familiar. Por último, se observó
una correlación inversa entre autoengaño y tres dimensiones de autoconcepto (académico, social y familiar). Así pues, los resultados constataron tal y como indica la
literatura que el engaño constituye una condición de la personalidad del adicto, aún cuando este se encuentra sin consumir, así como que la imagen de uno mismo era
mejor en aquellas personas que nunca habían tenido ninguna adicción. Para poder constatar los resultados obtenidos de manera más fiables, sería adecuado continuar
con este estudio de manera longitudinal recogiendo medidas de las variables, así como aumentar el número de personas que conforman la muestra. [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019.
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
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info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
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- Grau en Psicologia [1100]