Cognitive neurorehabilitation usion a working memory training in a multiple sclerosis patient: a single case study.
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Título
Cognitive neurorehabilitation usion a working memory training in a multiple sclerosis patient: a single case study.Autoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Forn, Cristina; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia.Fecha de publicación
2019-06-12Editor
Universitat Jaume IResumen
Multiple sclerosis (MS) is a demyelinating disease that affects the CNS causing focal and
diffuse lesions in grey and white matter (Filippi et al. 2012). These lesions cause cognitive
deficits in MS patients such ... [+]
Multiple sclerosis (MS) is a demyelinating disease that affects the CNS causing focal and
diffuse lesions in grey and white matter (Filippi et al. 2012). These lesions cause cognitive
deficits in MS patients such as attention, information processing and working memory.
Few studies of MS cognitive rehabilitation have targeted working memory specifically
(Mitolo, Venneri, Wilkinson y Sharrack 2015).
The aim of the study was to examine the efficacy of an intensive training program to
improve the working memory of a MS patient.
A 57 years old spanish woman diagnosed with relapsing-remitting MS (RRMS), for 11
years, with a score of 4.5 in the Disability Status Scale (EDSS), performed an adaptative
n-back training during 7 days. The cognitive performance of the patient was assessed
three times (pre-training, post-training and long-term training).
Results showed that, although there is no improvement in the correct responses, there is
a decrease in reaction time (improvement in information processing speed) especially
during the 2-back performance. Better performance was also observed in other
neuropsychological tests that also assess WM and information processing speed. Further,
this better performance in working memory and information processing speed is
maintained for a long time.
This preliminary result support previous findings about the efficacy of working memory
training in MS patients, even in those patients with advanced disease. [-]
La esclerosis múltiple (EM) es una enfermedad desmielinizante que afecta el SNC
causando lesiones focales y difusas en la materia gris y blanca (Filippi et al. 2012). Estas
lesiones causan déficits cognitivos en ... [+]
La esclerosis múltiple (EM) es una enfermedad desmielinizante que afecta el SNC
causando lesiones focales y difusas en la materia gris y blanca (Filippi et al. 2012). Estas
lesiones causan déficits cognitivos en pacientes con EM en funciones como la atención,
procesamiento de la información y memoria de trabajo. Varios estudios de rehabilitación
cognitiva de pacientes con EM se han centrado específicamente en la memoria de trabajo
(Mitolo, Venneri, Wilkinson y Sharrack 2015).
El objetivo de este estudio fue examinar la eficacia de un programa intensivo para mejorar
la memoria de trabajo de una paciente de EM.
Una mujer española de 57 años diagnosticada con EM remitente-recurrente (EMRR)
desde hace 11 años, con una puntuación de 4.5 en la Escala del Estado de Discapacidad
(EDSS), realizó un entrenamiento adaptativo n-back durante 7 días. Las capacidades
cognitivas de la paciente fueron evaluadas 3 veces (antes del entrenamiento, después y a
largo plazo).
Los resultados muestran que, aunque no hay una mejora en el número de respuestas
correctas, si que hay un decremento en el tiempo de reacción (mejora de la velocidad de
procesamiento de la información), especialmente durante la realización de 2-back.
También se observó un mejor rendimiento en los test neuropsicológicos que evalúan
memoria de trabajo y velocidad de procesamiento de la información. Además, esta mejora
se mantuvo en la evaluación a largo plazo.
Estos resultados preliminares apoyan los hallazgos previos sobre la eficacia del
entrenamiento de memoria de trabajo en pacientes de EM, incluso en aquellos en los que
la enfermedad está avanzada. [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019.
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
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- Grau en Psicologia [1100]