Promoting ICT's on severe mental disorders patients.
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comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadata
Title
Promoting ICT's on severe mental disorders patients.Author (s)
Tutor/Supervisor; University.Department
Moro Ipola, Micaela; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia.Date
2019-07-16Publisher
Universitat Jaume IAbstract
Objective: The generalization that is making society of information and
communication technologies (ICTs), is changing the way to establish social, laboral, and
economical relations. So, promote the use of ICT in ... [+]
Objective: The generalization that is making society of information and
communication technologies (ICTs), is changing the way to establish social, laboral, and
economical relations. So, promote the use of ICT in people with severe mental disorder
(SMD) will favor their social inclusion. The use that they make will depend by individual
characteristics such as, literacy level or the chronicity of the disorder. (Mateu-Mateu, J. Mª.,
y Navarro Gómez, N., 2015).
Therefore, the aim of the study is to promote the use of ICTs in psychosocial rehabilitation
on SMD patients. For it, it was proposed the use of an authoring tool application, called
TinyTap, to facilitate knowledge adquiring and functionality towards ICTs of patients, as
well as; their creativity, self-esteem and security.
Method: The sample consists on 6 patients (Average age = 42) diagnostic of
schizophrenia. They had to show clinical stability and attend continuously the Center for
Rehabilitation and Social Insertion (CRIS). It was used 9 electronic devices and the autor
tool application, which allows patients design their own activities. In addition, it were
created 2 qualitattive questionnaires and the attendance and the number of questions
during games design were recorded.
Results and conclusions: The totality of the experimental study consisted of 43
one hour sessions. In first place, it was obtained the development of the application
manual to facilitate patients the understanding. In second place, the continuous assistance,
the decrease of the number of questions that patients maked and the 8 games that they
create, reflected the acquired learning. Finally, qualitattive questionnaires reveal that
patients have perceived, that using the electronic deviced and the autor tool application
have increase their creativity; teamwork skills and their ability and motivation to use new
technologies in their daily life. [-]
Description
Objetivo: La generalización de las Tecnologías de la Información y la
Comunicación (TICs) en la sociedad está cambiando la forma de establecer relaciones
sociales, laborales, y económicas. Por ello, fomentar el uso ... [+]
Objetivo: La generalización de las Tecnologías de la Información y la
Comunicación (TICs) en la sociedad está cambiando la forma de establecer relaciones
sociales, laborales, y económicas. Por ello, fomentar el uso de las TICs en personas con
Trastorno Mental Grave (TMG) favorecerá su inclusión social. El empleo que hagan,
dependerá de las características individuales como el nivel de alfabetización o la
cronicidad del trastorno. (Mateu-Mateu, J. Mª., y Navarro Gómez, N., 2015).
Por tanto, se estableció como objetivo de estudio promover el uso de las TICs en
rehabilitación psicosocial en personas con TMG. Para ello, se propuso la utilización de una
aplicación de herramienta de autor, denominada TinyTap, para facilitar la adquisición de
conocimientos y funcionalidad hacia las TICs, así como, aumentar su creatividad y
confianza.
Método: La muestra consta de 6 usuarios (Media edad = 42) diagnosticados de
esquizofrenia. Los participantes debían mostrar estabilidad clínica y asistir al Centro de
Rehabilitación e Inserción Social (CRIS) de forma continua. Se usaron 9 dispositivos
electrónicos y la aplicación para que los usuarios diseñaran actividades. Además, se
crearon 2 cuestionarios cualitativos y se registró la asistencia y el número de preguntas
que realizaba cada usuario en la elaboración de juegos.
Resultados y conclusiones: Se emplearon un total de 43 sesiones de una hora
para desarrollar el estudio experimental. En primer lugar, se obtuvo la elaboración de un
manual sobre la aplicación para facilitar la comprensión a los usuarios. En segundo lugar,
la asistencia continua, el descenso del número de preguntas realizadas y los 8 juegos
creados, reflejaron el aprendizaje adquirido. Por último, los cuestionarios cualitativos
manifestaron que al usar la aplicación y el dispositivo, los pacientes han percibido un
aumento en su creatividad, del trabajo en equipo y de la capacidad y motivación para usar
las TICs en la vida diaria. [-]
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccess
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- Grau en Psicologia [1080]
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